TaiK ja Kauppis säilytettävä Helsingissä

Vieras

/ #18

01.02.2011 20:07

Itse en näe muuta syytä sijainnille Helsingissä kuin kävelymatkan baariin. Mielestäni se ei ole riittävän hyvä peruste yliopiston sijainnille.

Yhteiskunnallinen "läsnäolo" on mielestäni varsin kevyt heitto, sillä se vaatii kyllä aika paljon muutakin kuin sijainnin Helsingin hallinnollisten rajojen sisäpuolella. Aika harva kaupunkilainen kun lähtee Arabiaan haistelemaan luovaa ilmapiiriä, aivan samalla tavalla TaiK on ympäröivästä yhteiskunnasta eristyksissä Arabiassa (tai Kalasatamassa) kuin se olisi Otaniemessäkin. Otaniemessä etuna sen sijaan olisi paremmat mahdollisuudet pitkäjänteiseen tutkimusyhteistyöhön kaikkien kolmen koulun välillä, mikä kuitenkin on koko Aallon perimmäinen idea.

Julkisia vierailuluentoja, keskustelutilaisuuksia ja näyttelyitä (eli juuri sitä yhteiskunnallista läsnäoloa) varten voisi erikseen vuokrata tilat aivan ydinkeskustasta, sinne saattaisi joku yliopistoyhteisön ulkopuolinenkin eksyä. Ydinkeskusta kun on kuitenkin Helsingissä todella pieni, ja sen ulkopuolla oleviin kohteisiin pitää jokatapauksessa vartavasten matkustaa. Kuvaavaa oli esimerkiksi TaiKin tulevaisuutta (muun muassa kampuskysymystä) käsittelevän keskustelupaneelin järjestäminen ydinkeskustan Designmuseossa, vaikka varmasti paremmin toimivat (ja vapaammalla aikataululla olevat) tilat olisi löytynyt koululta Arabiasta.