Porin yhteiskampus Puuvillaan!

Maunu Häyrynen

/ #16 Re: Kummastellen

28.01.2013 10:53

#8: Ihmettelevät ex-opiskelija - Kummastellen

Kiitos asiallisesta kommentista! Itse en pidä yhteiskampusajatusta huonona, ainoastaan tapaa jolla sitä on viety eteenpäin. Ei ole korkeakoulujen eikä Porin edun mukaista jos yhteiskampus toteutuu huonoista lähtökohdista eikä vastaa eri osapuolten odotuksia. Jos lähdetään liikkeelle ylimalkaisista kaupunkikehittämisen visioista, lopputulos voi olla susi.

Yliopisto- ja amk-opiskelijoiden vuorovaikutuksen lisääminen on tärkeää. Useilla koulutusaloilla on risteäviä teemoja, jotka vahvistaisivat opiskeluedellytyksiä puolin ja toisin ja saattaisivat luoda ainutlaatuisia yhdistelmiä, mikä olisi työllistymisen kannalta tärkeää. Amk-opiskelijoiden rekrytointi tukisi yliopistokeskuksen maisteriohjelmia - jo nyt niihin tulee paljon amk-taustaisia eri puolilta. Amk-opettajien pätevöittäminen yhdistyisi hyvin yliopistokeskuksen jatkotutkintotavoitteisiin.

Itse asiasta olen eri mieltä. Isot yliopistot panostavat nyt nimen omaan kaupunkikampuksiin, joissa tutkimus, opiskelu ja yhteiskunnallinen vuorovaikutus ovat jatkuvasti avoimessa yhteydessä ympäröivään yhteiskuntaan. Tähän on päädytty juri siksi että kaupunkikampukset muokkaavat tehokkaammin maaperää uusille innovaatioille kuin laitakaupunkien tieto- ja tutkintotehtaat, jotka eivät ole täyttäneet odotuksia. Pori tulee asema-aukion kanssa ikävä kyllä pahasti jälkijunassa.

Opiskelijat valitsevat nykyisin opiskelupaikkakuntansa vähintään yhtä paljon ympäristötekijöiden kuin oppiainetarjonnan tms. perusteella. Pori kohtaa tässä isompien keskusten kovan kilpailun, ja Puuvillan viihtyisän ympäristön ja yhteisön avulla Satakunnasta lähtijöiden virta on viimeisenä kymmenenä vuotena saatu käännettyä takaisinpäin. Asema-aukion vetovoimasta en olisi varma.

Yliopistokeskuksen työntekijät tuntevat huippuyliopistoja ja innovaatioympäristöjä eri puolelta Suomea ja muuta maailmaa ja osa on ollut mukana toteuttamassa sellaisia. Asiantuntijamielipiteitä olisi viisasta kuunnella kun sellaisia on läheltä saatavilla. Kyse ei ole katkeruudesta vaan tulevien toimintaedellytysten varmistamisesta.