Pienkoululisä takaisin

Leena Roivainen
Vieras

/ #4 Adressi oikealla asialla!

01.02.2011 23:27

Ennenkuin "Pienkoulut alas-tsunami" taas pyyhkii, olisi korkea aika rehellisesti tutkia ne paljonpuhutut, rahalliset säästöt. Onko niitä? Toivottvasti tämä Koulutuksen arviointivirasto pureutuu asiaan. Kiinnittäisin huomiota ennen kaikkea kuljetuksiin ja matkoihin, niin oppilaiden kuin ruokakuljetusten osalta. Kun tähän vielä lisätään muistamisen arvoiseksi asiaksi se, ettei koulu lopu suinkaan kaikilla samaan aikaan. Odotetaanko ja kuinka kauan vai ajetaanko edestakaisin? Väsymistä, päivän pidentymistä ei voida mitata rahassa.
Monenlaisissa kouluissa, ala-,ylä-,keski- ja erityiskouluissa opettaessani havaitsin, että varsinkin niin suurta tarvetta kalliisenn, luokalliseen erityisopetukseen ei olisi, jos koulut ovat pieniä. Erilaisuutta siedetään,lapsen/ nuoren vahvuudet saadaan esiin. Eihän elämä ole pelkkää lukuaineissa onnistumista! Kulttuuri on usein " Koko kylä kasvattaa". Käytöstapojakin vielä vaalitaan.Vanhemmat tuntevat toisensa samoin opettajan, ei tarvitse käräjiä käydä! Kiertävät erityisopettajat ovat apuna tarvittaessa esim. luku-ja kirjoitusvaikeuksissa ja puheopetuksessa.
Kyläkoulu ei enää loista vain "omien kynttilöidensä" valosta, vaan se antaa virtaa koko kylälle vilkkaan harrastustoiminnan ja kokoontumispaikan muodossa.Se luo yhteishenkeä ja saa aikaan mitä huikeimpia innovaatioita, kuten nyt tämä adressi lienee hyvä esimerkki. Taitaa ollakin oikein adressibuumi kyläkoulujen puolesta!