Porin yhteiskampus Puuvillaan!

Kampuksen aatteet kuin Keisarin vaatteet

/ #22 Onko "keisarilla" vaatteita eli

04.02.2013 19:21

onko SAMK:n ja yliopistojen välisen yhteiskampuksen hyödyistä olemassa muuta kuin toiveita ja "MaTu-tietoa" (=selvitysmies Markku Linnasta tuntuu, että synergioita voisi syntyä...)?

Joku voisi listata todelliset "synergianäytöt" ajalta, jolloin Tampereen teknillisen korkeakoulun Porin yksikkö toimi SAMK:n yhteydessä Vähälläraumalla. Ei liene pitkä lista, koska niistä aikoinaan TTKK:n siirtyessä puuvillaan oltiin valmiit luopumaan.
Itse tuolloin TTKK:lla opiskelleena ainoaksi havainnokseni jäi SAMK:n opettajan (muistaakseni yliopettaja Ojala) vetämä matematiikan peruskurssi korkeakoulun puolella. Ihan pätevä kaveri, mutta opetettavien lisäännyttyä TTKK:lle (nyk. TTY:lle) tuli tarve hankkia ko. asiaankin omat resurssit (prof. Tanttu?).
Jos vastaavaan opettajavaihtoon vielä tulisi tarvetta, niin halvempaa olisi varmaankin ajeluttaa yliopettajaa tai professoria taksilla kuin siirtää kokonaisia kampuksia.

Hyviä perusteluja yhä laajenevalle yhteiskampukselle voisivat olla myös nykyisestä yliopistojen välisestä yhteiskampuksesta eli puuvillasta syntyneet "synergianäytöt". Esimerkiksi TTY:n ja Turun kauppakorkeakoulun Porin yksiköt tekevät tahollaan hyvää työtä, eikä niitä varmaankaan kannata kumpaakaan puuvillasta pois roudata. Joku asiat minua paremmin tunteva voisi kuitenkin kertoa, miten laitosten toimiminen samojen seinien sisällä on esimerkiksi niissä tehtyyn tutkimukseen vaikuttanut? Veikkaan ettei mitenkään.
Opetuspuolella voi varmaankin joku yhteinen markkinoinnin peruskurssi löytyä, ja hyvä niin. Jos on todellista tarvetta, niin eipä varmaankaan olisi kummoinen asia viedä samaa kurssia Vähälleraumalle tai avata puuvillassa toteutettua kurssia SAMK:laisille. Ei tuollaisten takia kannata kampuksia siirrellä.

Edellä Häyrysen vastauksessa viitattiin "Amk-opiskelijoiden rekrytoinnin tukevan yliopistokeskuksen maisteriohjelmia". Näin tottakai onkin, mutta ei siinäkään yhteiskampusta tarvita. Ja lähtökohdan pitää kuitenkin olla, että pääsääntöisesti ammattikorkeakoulututkinnonkin jälkeen ollaan jo valmiita työelämään. Ammattikorkeakoulujen ensisijainen tehtävä on kait joku muu, kuin toimia "esikouluna" tiedekorkeakouluille/-yliopistoille?
Hyvä toki, että AMK:n jälkeisiin jatko-opintoihin on mahdollisuuksia, mutta eipä opiskelupaikan fyysisestä muuttumisesta ko. tilanteessa suurta haittaa liene. Vallankin, kun jatko-opintojen olisi hyvä tapahtua vasta työelämään "tutustumisen" jälkeen.