Helsingin joukkoliikenteen heikentäminen

/ #148 Re: Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

08.02.2013 10:09

#147: Keijo - Re: Re: Vihreän pyöräilijän taakka

Fillaristeilla on kyllä vimmattu tarve tehdä tästä keskustelusta autoilijat vastaan pyöräilijät -kiista, vaikka tällä adressilla vastustetaan edelleenkin vain joukkoliikenteen heikentämistä, kuten adressin nimikin kertoo. Pyöräkaistat ja lehmukset sotkeutuvat tähän teemaan siksi, että Helsingin kaupunki on pakannut nämä kaikki samaan teoksen nimeltä Mechelininkadun pyörätiesuunnitelma.

Kukaan ei ole väittänyt, että puut kaadettaisiin tai että pysäkit poistettaisiin pyöräkaistojen tieltä. Mutta kai puunkaatoa ja pysäkkien poistoa silti saa vastustaa, jos ei sitä kannata. Siksipä ihmettelen, miksi fillaristeille näyttää olevan äärimmäisen tärkeää, että vanhat puut todella saadaan nurin ja tilalle istutetaan pikkutaimia. Tai että pysäkit halutaan pois. Kumpikaan näistä toimenpiteistä ei edistä pyöräilyä yhtään millään lailla mutta haittaa huomattavasti paikallisia asukkaita.  Sekö tässä onkin tärkeintä?  Onhan se huvittavaa, kun vakavalla naamalla yritetään väittää, että eivät ne puut mihinkään ole häviämässä, ne vain vaihdetaan. Siis samalla laillako kuin vanha fillari vaihdetaan uuteen, ja uusi on aina hienompi ja parempi?

Kyllä pyöräilijän elämän täytyy olla rasittavaa, kun autoilija-mörköjä näkyy joka paikassa. Vaikka kyseessä olisi millainen tahansa vaikeasti liikkuva kaupunkilainen (invalidi, liikuntarajoitteinen, pienten lasten vanhempi) joka vastustaa joukkoliikenteen heikentämistä, niin kyllä sen täytyy olla valepukuinen autoilija, joka hirveästi vihaa pyöräilijöitä.

Jos minulta kysytte, niin kannatan lämpimästi läpiajokieltoa Mechelininkadulle. Tästä voisi ihan hyvin tehdä kävelykadun, jonka keskellä olisi raitiovaunukiskot ja pysäkit. Kaikki espoolaiset ja muut autoilijat vaan jonnekin kehälle. Kyllä se meille sopii.