Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Marita Strand
Vieras

/ #53 Oikaisuja

03.02.2011 19:36

Päätin olla puuttumatta keskusteluun, mutta muutamia vääriä tietoja haluan oikaista.

20 vuoden kokemuksella voin sanoa, että erityisopetusta koulussamme on ollut koko ajan viikoittain, aikoinaan 2 viikkotuntia, ja nyt jo vuosia 3 tuntia viikossa. Se on tälle oppilasmäärälle aika hyvä, suurempi kuin monessa muussa koulussa. Erityisopettajamme on pätevä ja asiansa osaava ammattilainen. Oppilaita myös testataan joka vuosi, ja testit ovat samat koko kunnassa. Testitulosten (ja muiden havaintojen) perusteella oppilaat ohjataan tarvittaessa erityisopetukseen tai muulla tavalla tuettuun työskentelyyn tai ulkopuolisille asiantuntijoille, jotka ovat samat kuin muillakin sodankyläläisillä. Testeihin ja joidenkin asiantuntijoiden käyttöön tarvitaan huoltajan suostumus.

Viimeisen 15 vuoden aikana erityislasten tutkimus, opetus ja siihen liittyvä lainsäädäntö on kehittynyt huimasti eteenpäin, joten nykyisin mennään koko ajan parempaan suuntaan. N.10 vuotta sitten olin mukana LATU-hankkeessa, jonka aikana teimme harjaantumisluokanopettaja Leena Oikarin kanssa pohjan nettisivuille, josta löytyvät palvelut erityislasten perheille ja heidän kanssaan työskenteleville. Sitä päivitetään koko ajan. http://koulut.sodankyla.fi klikkaa: erityisopetus

HOJKS eli henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskeva suunnitelma on aika uusi asia, ja se on tehty aina tarvittaessa. Siihen on omat säännöksensä, ja nekin löytyvät yllä olevasta linkistä. Muut oppilaat eivät tiedä, jos jollakin on HOJKS, siksi on helppo sanoa, ettei niitä meillä tehdä.
Erityistä tukea tarvitsevalle oppilaalle kuuluu erityiskohtelu. Onko se sitten helpompi tai vaikeampi oppiaines tai joku muu, se riippuu tuen tarpeesta. Siitä päättävät opettajat ja tarvittaessa muut asiantuntijat. Uskon vahvasti moniammatilliseen yhteistyöhön. Onneksi se on nykyisin mahdollista.
Terveydenhoitaja on myös meidän harmiksemme ollut liian kiireinen viime vuosina, mutta ikäkausiin kuuluvat terveys- ja lääkärintarkastukset on kuitenkin tehty.

KIRJAT :Käytämme kirjoja, jotka sopivat parhaiten yhdysluokkaopetukseen, eikä oppikirja ole opetuksen raamattu, on muitakin tapoja oppia asioita. Luonto on avoin ympäristötiedon kirja kaikkina vuodenaikoina, se on kyläkoulujen etu.
KESTÄVÄÄ KEHITYSTÄ painotetaan valtakunnallisessa opsissa, erityisesti käsityössä. Siksi oppiainekseen kuuluu vanhan uudistaminen tai korjaaminen, tilkut yms. Ikävä kyllä pienellä koululla ei voi pitää suurta valikoimaa, joten meillä on ollut tapana tehdä ensin suunnitelmat, minkä jälkeen tarvittavat materiaalit on hankittu kaupasta.
VALINNAISAINEET toteutuvat 5-6 -luokkien kirkonkyläpäivänä. Se päivä on räätälöity paikkamaan myös muita meidän koulumme puutteita: fysiikka-kemian tilat, musiikki, liikuntasali.

Olen pahoillani, että joillakin on niin huonoja muistoja koulustamme. Minä muistelen lämmöllä entisiä oppilaitani. Seitsemän vuoden yhteisen työrupeaman aikana olen teihin kovasti kiintynyt ja toivon kaikille hyvää elämää.