Kelujärven kyläkoulu on säilytettävä aluekouluna

Järven takkaa matkannut
Vieras

/ #56 Kelujärven Koulun puolesta!!!

04.02.2011 19:13

Itse kävin Kelujärven koulua 90-luvulla ja silloin opettajina oli vielä Junttilat ja nykyinen 1-2-3 ope. Olen mielestäni saanut hyvän opetuksen ja tietotaidon Kelujärven ala-asteelta.
Vuosien aikana meillä vaihtui toki opettajat, mutta opetustaso säilyi silti. Aina on ollut koulutuksen saaneita opettajia.
Tuohon kouluterveyden huoltoon yms. niin onhan totta,että kouluterkkari käy harvoin, mutta ainakin aikanani terveydenhoitaja varasi koko päivän aikaa olla koululla ja hänelle sai pienimmästäkin asiasta mennä puhumaan.
Kirjastopalvelut on toki Sodankylässä, mutta käyväthän lapset etäopiskelemassa aina yhden päivän viikossa, silloin mahdollisuus olisi käydä kirjastossa. Ja kulkeehan kirjastoauto Aulis Kelujärvelläkin.
Itse ajattelen asiaa niin,että kyläkouluissa lapset voivat olla LAPSIA,ei tarvitse alkaa pitämään lannefarkkuja, meikkaamaan yms. pysyäkseen suosittuna. Tämä on suuri positiivinen asia kyläkouluissa, koska suurissa kouluissa "erilaisuus" yleensä "palkitaan" kiusaamisella ja yksin jättämisellä.

Ajatelkaa päättäjät ja allekirjoittajat myös Kelujärven kylän tulevaisuutta! On harmi,että kun itse tulee kotopuolessa käymään,on moni talo autio, vaikka asumiskelpoisia taloja ovatkin. Kelujärveä täytyy alkaa elvyttämään ja hommaamaan asukkaita, jotta saataisiin koulu pysymään kylässä. Kuitenkaan matka Sodankylään ei ole järin pitkä, mutta koulupäivinä oppilaille tulee silti yli tunti koulumatkaa aamuisin ja iltaisin. Itsehän sen tiedän, kun Jeesiönrannalle olen kulkenut ja viimeisiä oppilaita Kelujärvellä olin, jotka bussista jäi pois. Ajatelkaapa siis niitä lapsia, jotka kulkevat Tanhuasta asti...

Suojellaan siis meidän ihanaa kyläkoulua, jossa kaikki saavat olla omia persooniaan ja johon liittyy monia ihania muistoja monilta sukupolvilta!!!