Klo 8 bussivuoro Lapinlahdelle turvattava

28.2. lähtien Lapinlahdelle klo 7.50 etelän suunnasta saapuvan bussivuoron liikennöinti lakkaa, kun Pohjolan Liikenne lakkauttaa kaikki pikavuoronsa. Vuoro on palvellut paitsi meitä lapinlahtelaisia, myös naapurikuntien työ- ja koulumatkalaisia. Lapinlahdelle klo 8 aikoihin saapuva bussivuoro on välttämätön Alapitkän suunnalla asuville yläkouluikäisille, sillä muutoin he joutuisivat tulemaan keskustassa klo 7.15 olevalla bussilla, mikä pidentäisi kohtuuttomasti näiden nuorten koulupäivää.

Lisäksi kyseisellä vuorolla kulkee vuosittain kymmeniä lukiolaisia Kuopiosta ja Siilinjärveltä, jotka vuoron lakkauttamisen jälkeen joutuisivat käyttämään klo 7.15 bussia. Kuopiosta ja Siilinjärveltä Lapinlahdella lukiota käyvien nuorten koulupäivät venyvät jo nyt huonojen liikenneyhteyksien vuoksi pahimmillaan yli 10 tuntiin matka-aikoineen, joten yhtään lisätuntia koulupäivän pituuteen ei kaivata.

Vuoron lakkauttaminen heikentää työssäkäyntimahdollisuuksia Lapinlahdella ja vaikeuttaa Iisalmessa koulua käyvien nuorten kulkemista. Lakkautusten myötä julkisen liikenteen palvelutaso laskee Ylä-Savossa entisestään, mikä vaikeuttaa elämistä ja asumista alueella. Kaikille oman auton hankinta ei ole selviö ja siksi julkisen liikenteen tulisi tukea ihmisten asumista muuallakin kuin kaupungeissa.

Me allekirjoittaneet vetoamme Pohjolan Matkaan, jotta yhtiö alkaisi 1.3. lähtien liikennöidä Kuopio-Iisalmi -välillä vakiovuorolla, jonka aikataulu vastaisi Pohjolan Liikenteen 28.2.2019 lakkautuvan pikavuoron aikataulua: Kuopio 7.05, Lapinlahti 7.50 ja Iisalmi 8.25.

Adressi toimitetaan Pohjolan Matkalle 18.1.2019.

Kati Sammallahti, Lapinlahden kunta    Ota yhteyttä adressin tekijään