Koiramme-lehden ja Kennelliiton tuettava koirien hyvinvointia

Koiramme-lehti on levikiltään yksi suurimmista koiria käsittelevistä julkaisuista (334 000 lukijaa) ja Suomen Kennelliiton toimittama julkaisu. Kyseistä julkaisua jaetaan moneen koiratalouteen ja sen artikkeleilla on useita lukijoita, joiden tietotaso koirien hyvinvoinnista ja kouluttamisesta vaihtelee suuresti.

Marraskuun 2016 numerossa on kirjoitus koirien fyysisestä kontrolloinnista otsikolla "Fyysinen palaute ei ole kiusaamista vaan ohjausta". Jutussa todetaan mm. seuraavaa: "koiralle voi kokeilla laittaa silmukan mahan alle, jos kevyt kaulapannasta nyppäisy ei toimi". Pentukoirien kouluttamisesta kirjoitetaan puolestaan, että niille "saa äristä, niitä saa kellistää, ravistaa niskasta ja tarvittaessa hellästi myös purra". Perusteena todetaan, että näin oma emäkin ohjaa pentua elämän poluille. Koirien käyttäytymisen asiantuntijoina artikkelissa esiintyy kasvattaja sekä koirien rotuliiton puheenjohtaja.

Koirien oppimisesta ja käyttäytymisestä, sekä koirien ja  ihmisten keskinäisistä suhteista on tehty lukuisia tutkimuksia, jotka kumoavat esimerkiksi sen, että koira ja ihminen voisivat muodostaa lauman. Väkivaltaa ja kirjoituksessa kuvattua fyysistä ohjaamista sisältävä koulutus aikaansaa tutkimusten mukaan eläimissä negatiivista stressiä sekä aiheuttaa muun muassa pelkoa ja epävarmuutta ja heikentää näin niiden hyvinvointia.

Me allekirjoittaneet olemme huolissamme siitä, että Suomen suurilevikkisin ja luetuin koiralehti välittää lukijoilleen tutkimustiedon valossa vanhentunutta ja uudistettavan eläinsuojelulain pyrkimysten vastaista tietoa, ja käyttää artikkelissa eläinten käyttäytymisen asiantuntijoina henkilöitä, jotka eivät ole käyttäytymisen ammattilaisia.

Me allekirjoittaneet vetoamme Suomen Kennellittoon, Koiramme-lehteen sekä Suomen eläinsuojeluyhdistysten liittoon (SEY)  ja vaadimme, että Suomen luetuimmassa lemmikkilehdessä välitetään jatkossa nykytutkimuksiin pohjaavaa modernia tietoa eläinten kouluttamisesta ja käyttäytymisestä, ja haastatellaan eläinten käyttäytymisen ja kouluttamisen asiantuntijoita, jotka voivat välittää lukijoille sellaisia tietoa ja neuvoja, jotka tukevat koirien hyvinvointia.

Päivitys 18.11. klo 19:43 Tämä addressi tullaan toimittamaan Kennelliitolle, Suomen eläinsuojeluyhdistysten liitolle, Koiramme-lehden toimitukseen sekä Eviran eläinten hyvinvointi ja -terveys yksikköön. Addressi on avoinna 27.11.2016 saakka.

Päivitys 18.11.klo 15.15 - addressin kommentointimahdollisuus on poistettu. Addressia kommentoitiin joko nimimerkeillä tai nimettömänä huolimatta pyynnöistä käyttää kommentoinnissa omaa nimeä.