Koiran jätöksistä sakko 300 EUR

Koirakuri-pykälän mukaan koiranomistajien tulee kerätä koiriensa jätökset pois taajaan asutuilla alueilla ja yleisillä ulkoilualueilla, kuten puistoissa. Koiran jätösten korjaamatta jättämisestä poliisi voi rapsauttaa neljänkympin rikesakon. Rikesakon pystyy kirjoittamaan vain poliisi mutta ilmoituksen aarteesta pystyy tekemään tavallinen kansalainen.

Ehdotan rikesakon nostamista jätösten korjaamatta jättämisestä 300 euroon.

Koirankakka on taajama-alueilla yleinen riesa ja lastenrattaiden pyörien sotkija, josta luonnollisesti kulkeutuu joka puolelle. Koiranulosteet sotkevat lasten vaatteet ja altistavat pienet taaperot kaikelle mahdolliselle...

Pökäleet eivät ole ainoastaan esteettinen ongelma. Monet tarttuvat taudit, loiset, bakteerit ja virukset leviävät muihin koiriin nimenomaan ulosteen kautta ja jotkut ovat vaarallisia myös ihmiselle.

Esimerkiksi suolikainen ja erityisesti ekinokokki ovat harvinaisia Suomessa toistaiseksi. Venäjällä joissakin alueilla jopa 30-% koirista kantavat loisia. Loiset leviävät myös villieläinten avulla (esim. kettu, supikoira, jyrsijät) rajan toiselta puolelta.

Suolikainen on harmiton otus ekinokkiin verrattuna. Ihmisellä toukat kulkeutuvat suoliston seinämiä läpi verisuoniin ja siirtyvät veren avulla erilaisiin elimiin kuten maksaan, keuhkoihin, silmiin, sydämeen ja aivoihin, aiheuttaen paikallisia tulehduksia. On  tiedossa yksittäisiä tapauksia ihmisten sokeutumisesta suolikaisen johdosta.

Pennuilla suolisto voi jopa repeytyä loisten määrästä. Suolikainen tarttuu ihmiseen koirien jätösten välityksellä. Munat eivät ole tartuntakykyisiä heti, vaan muuttuvat tartuntakykyiseksi  +10 – 30 °C:ssa 1-4 viikossa riippuen lämpötilasta. Munat säilyvät kehityskykyisenä muutaman vuoden ajan, mutta tuhoutuvat  +55 ° C:ssa eivätkä kestä kuivuutta. Tavalliset matolääkkeet eivät tehoa loiseen välttämättä, vaan tarvitaan lääkkeiden yhdistelmiä ja kalliita pitkiä kuureja. Sydänlihaksen muutosten takia sairaan koiran rokottaminen voi johtaa kuolemaan.  Kuinkahan moni testauttaa koiransa ulosteita?

Ekinokokista tekee vaaralliseksesi eritysesti sen tartuntakykyinen toukan esiaste, onkosfeeri, joka kasvaa väli-isännän kudoksissa kystissä, jotka pahimmassa tapauksessa kasvavat kymmenien senttimetrien kokoseksi. Väli-isäntinä toimivat 70 nisäkäslajia (mm lehmä, sika, villisika, hirvi, poro, lammas, hevonen, jyrsijät, jänikset) ja myös ihminen. Pääisäntinä toimivat koiraeläimet (koirat, ketut, supikoirat, sudet) ja myös harvinaisemmin kissat.  Irronneet loisen jaokkeet pystyvät tulemaan ulos omin avuin ja liikkuessaan puristavat munia koiran karvapeitteelle. Sekä onkosfeerit että munat ovat tartuntakykyisiä heti. Ihminen saa tartunnan myös pelkästään silitettyään koiraa tai syötyään väli-isännän huonosti kypsytettyä lihaa. Pääisäntä saastuttaa ympäristöä: ruohoa, maata, vettä ja jopa ilmaa. Myös puutarhatyötä rakastavat ovat vaarassa.

Ekinokokin munat kestävät hyvin ympäristöolosuhteita ja säilyvät tartuntakykyisenä ainakin parin vuoden ajan –20 °C:ssa. Toisaalta munat tuhoutuvat neljässä tunnissa +43 °C:ssa eivätkä kestä kuivumista. Onkosfeerit kestävät lämpötilat -30 °С -  +38°С mutta eivät kestä UV-säteilyä ja kuivumista.

Ihminen tulee väli-isännäksi vahingossa, mutta prosessit ovat yhtä tuhoisia kuin muiden nisäkkäiden tapauksessa. Erityisesti kystien muodostuminen keuhkoissa ja aivokudoksessa on vaarallista, sillä silloin joutuu poistattamaan osan kudoksesta, jos se on edes mahdollista. Kiitos Sinulle!

Olen kiitollinen, jos jaat, allekirjoitat tai edes harkitset 😊

Korjaathan koirasi jätökset? Luka_tulips1.jpeg

Ethän jätä koirankakkoja keräämättä? Espoolaiseläinlääkäri muistuttaa: "Monet eivät ehkä ymmärrä, että...", MTV uutiset

Maria Taina-Parviainen, eläintaloudeninsinööri, LAPPEENRANTA    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Maria Taina-Parviainen, eläintaloudeninsinööri, LAPPEENRANTA voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…