Koiran jätöksistä sakko

Suomessa on noin 700 000 koiraa ja koira käy isommalla asialla pari kertaa päivässä (luovutusikäiset pennut jopa 6-8 kertaa). Jos kaikki omistajat jättäisivät jätökset keräämättä, kertyisi päivittäin aikamoinen määrä kasoja.

Järjestyslain 27.6.2003/612 pykälän 14 Koirakuri mukaan ”koiranomistajan on pidettävä huolta siitä, että koiran uloste ei jää ympäristöön hoidetulla alueella taajamassa”.

Monet tarttuvat taudit, loiset, bakteerit ja virukset leviävät muihin koiriin nimenomaan ulosteen kautta. Ohuessa suolessa asusteleva loinen, suolinkainen, saattaa olla kovinkin sitkeä häädettäväksi ja vaatii kalliita pitkäaikaisia lääkekuureja. Kaikki talouden koirat on silloin käsiteltävä. Loinen voi tarttua myös ihmiseen ja on vaarallinen erityisesti pienille lapsille. Loisen munat saattavat säilyä elinkelpoisena maassa jopa vuosia.

Suolikainen heikentää koiran puolustuskykyä ja esim. silmä- ja korvatulehdukset tulevat herkemmin (eläinlääkärikäynti 100-180 EUR). Suolikainen selviää ulostenäytteestä (n. 29 EUR).

Koiranomistajien tulee kerätä koiriensa jätökset pois taajaan asutuilla alueilla ja yleisillä ulkoilualueilla, kuten puistoissa. Roska-astioiden määrää on kyllä lisättävää. Pelkät roskikset eivät riitä valitettavasti. Usein kasoja löytyy roskiksen välittömässä läheisyydessä. Poliisi ei jouda sakottamaan.

Meillä LAPPEENRANNASSA koiran jätökset saa laittaa bioastiaan viime syksystä! Eikä aina edes tarvitse käyttää muovipussia. Jätöksethän voi laittaa myös sanomalehteen käärittynä :) https://ekjh.fi/glossary/koirankakka/

Kannatan 100 euron maksua kunnan kassaan koiran jätösten korjaamatta jättämisestä  jos roska-astia löytyy alle 100 m säteellä. Lisäksi maksettaviksi tulevat jätösten testaus- ja siivouskulut, joista laskuttaa siivousyritys (ei poliisi).

Kannatan velvoitetta käyttää kaikki koirat DNA-testissä (testin hinta n. 35 EUR ainakin Espanjassa, kts. linkki 2 alla). Näin jätettyjen jätösten omistajaa pystyy jäljittämään ja lähettämään laskun  perään. Espanjassa jo uhkailu testauskäytännöllä laski jätösten määrää 80 prosentilla.

Ethän jätä koirankakkoja keräämättä? Espoolaiseläinlääkäri muistuttaa: "Monet eivät ehkä ymmärrä, että...", MTV uutiset

Kuka kakkasi kadulle? Kenneliiton Koiramme-lehti

koirjaathan_koirasi_jätökset.jpg

Maria Taina-Parviainen, kotieläininsinööri, LAPPEENRANTA    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Maria Taina-Parviainen, kotieläininsinööri, LAPPEENRANTA voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…