Korvausmaksu vanhan opsin lukiokirjoista vanhan opetussuunnitelman mukaan opiskeleville ja opiskelleille lukiolaisille

Lukion vanhan opetussuunnitelman mukaisia kirjoja ei voi enää myydä eteenpäin. Ennen uutta opetussuunnitelmaa tämä oli mahdollista ja suurin osa lukiolaisista hyödynsi tämän mahdollisuuden. Lukiokirjat ovat hintavia, jolloin niiden kierrättäminen seuraaville opiskelijoille on tärkeää sekä taloudellisesta että ympäristön näkökulmasta. Näin ollen vielä tällä hetkellä vanhan opetussuunnitelman mukaan opiskelevat lukio-opiskelijat ovat epätasa-arvoisessa asemassa muihin ikäluokkiin verrattuna. Vanhan opetussuunnitelman mukaan opiskelevien on pitänyt ostaa kirjat joko uutena tai käytettynä, mutta he eivät saa rahojaan takaisin millään tavalla, sillä rahat on niin sanotusti ennen saatu takaisin myymällä lukiokirjat eteenpäin.

Näin ollen ehdotan, että vuonna 1998 ja 1999 syntyneet vanhan opetussuunnitelman mukaan opiskelleet ja opiskelevat lukio-opiskelijat saisivat vanhoista (jo lukioon hyödyttömiksi käyneistä) vanhan opsin lukiokirjoistaan korvausmaksun.

Pauliina Koskinen    Ota yhteyttä adressin tekijään