Kotihoidontuen Helsingin kuntalisä tulee säilyttää!

Helsingin kaupungin kotihoidontuen kuntalisä tulee säilyttää! Ei ole millään lailla lapsen edun mukaista että alle vuoden ikäisten lasten vanhemmat eivät välttämättä voi valita muuta kuin työnteon ja lapselle päiväkotipaikan pärjätäkseen arjessa. On aivan eri asia lapsen aloittaa päiväkoti 2-vuotiaana kuin yhdeksän kuukauden iässä jos hoidon aloittaminen ei ole vanhemman oma valinta vaan taloudellisen tilanteen sanelema. Mahdollinen kotihoidontuen kuntalisän poistaminen kohdistuisi erityisesti yksinhuoltajiin ja vähävaraisiin perheisiin ja se lisäisi osaltaan lapsiköyhyyttä ja osattomuutta.

Mahdollinen kuntalisän poistaminen vaikuttaisi merkittävällä tavalla myös jo nyt kriisissä olevaan varhaiskasvatuksen tilaan. Helsingissä päiväkotipaikat ovat kiven alla, samoin kuin koulutettu henkilökunta. Lastentarhanopettajista on pulaa ja päiväkodeissa työskentelee epäpäteviä työntekijöitä, sijaisia on vaikea saada. Miksi halutaan sysätä varhaiskasvatuksen piiriin ehdon tahdoin lisää lapsia kun nykyiselläkin määrällä varhaiskasvatuksen laatu on tarkastelun kohteena. Pienen lapsen kotihoitoa tulisi tukea eikä tehdä siitä perheille entistä vaikeampaa.

Kotihoidontuen kuntalisän säilyttäminen Helsingissä on perusteltua myös siitä näkökulmasta että Helsingissä asuminen on kalliimpaa kuin muissa kunnissa. Jos syntyvyyttä halutaan nostaa ei keinona voi olla se että lapsiperheiden etuuksia leikataan, sen sijaan lapsiperheiden hyvinvointia tulisi tukea ja vahvistaa.

Edit. Lisäys 14.11.2020. Adressi on tehty ennen julkisuuteen tullutta tietoa että kotihoidontuen kuntalisä säilyy yhteen ikävuoteen saakka eli sitä saisi noin kolme kuukautta kotihoidontuen rinnalla. Tällä adressilla halutaan säilyttää kuntalisä myös yhden ikävuoden jälkeen niin pitkään kunnes lapsi täyttää kaksi vuotta.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Laura Ntreh voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…