Kotitalousvähennyksen ja enimmäismäärän kasvattaminen eläkeläisille onnellisen vanhuuden turvaamiseksi

Kotitalousvähennystä tarvitaan onnellisen vanhuuden turvaamiseksi

Hallituksemme on pienentämässä kotitalousvähennystä 50%:sta 40%:iin. Lisäksi hallitus on laskemassa kotitalousvähennyksen enimmäismäärä 2400 eurosta 2250 euroon. Tällaiset muutokset ovat huolestuttavia vanhusten puolesta.

Paljon puhutaan vanhusten tilanteesta Suomessa. Kotitalousvähennys on antanut monelle vanhukselle mahdollisuuden ostaa omaa hyvinvointia ja toimintakykyä tukevia palveluita. Vanhukset pystyvät kotitalousvähennyksen avulla hankkimaan kotiinsa muun muassa seuraa, hoivaa, kotitalous- ja siivousapua.

Kotitalousvähennys mainitaan valitettavan usein hyvätuloisten eduksi. Tunnemme kuitenkin työmme kautta useita pienituloisia eläkeläisiä, aina 95-vuotiaaseen sotaveteraaniin saakka. Heille kotitalousvähennys on mahdollistanut hoivan hankinnan kotiin. Heidän veroprosenttinsa on pudonnut lähelle nollaa hankinnan myötä ja se on konkreettisesti osoittanut vanhukselle kotitalousvähennyksen tuoman hyödyn.

Mielestämme nämä itse itselleen palveluita ostavat vanhukset pitää palkita siitä, että he hankkivat omalla rahallaan palveluita. Kyseiset palvelut auttavat heitä asumaan kotonaan ja ylläpitävät täten toimintakykyänsä.

Loppujen lopuksi kyseisellä toiminnallaan he vähentävät julkisen sektorin laitos- ja sairaanhoidon kuluja. Tämä taas säästää paljon yhteiskunnan rahoja, kun vanhukset eivät ole laitoksissa hoidettavana, eivätkä terveyskeskusten lääkärijonoissa. Julkisella sektorilla ja hoivakodeissa on jo nyt resurssipula hoitajista, kotitalousvähennyksen pitäminen ennallaan on iso osa ratkaisua.

Ehdotan, että onnellisen vanhuuden merkeissä eläkeläisille kotitalousvähennys säilytetään -50% (tai mielellään nostetaan 60%-100%) ja hankintaenimmäismäärän nostamista 2500 euroon.

Mikäli sinä haluat olla tukemassa onnellista vanhuutta, laita nimesi adressiin.

Kiitos sinulle.

Mirka Saarinen, Seurana Oy    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Mirka Saarinen, Seurana Oy voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…