Kotitalousvähennys on säilytettävä ainakin ennallaan

Hallitus suunnittelee kotitalousvähennykseen pienennyksiä vuodelle 2020.

Enimmäismäärää pienennetään nykyisestä 2.400 eurosta 2.250 euroon.

Korvausprosentit myös pienenevät; yritykseltä työtä ostettaessa se on nykyisin 50 % ja se alenee 40 %. Mikäli työ maksetaan palkkana vähennys on nykyisen 20 % sijasta 15 %.

Suunniteltu pienennys vaikuttaa nimenomaan pienten yrittäjien työllisyyteen, on paljon yrityksiä, jotka tarjoavat esim siivoustyötä.

Kun työn ostajan vähennysoikeus pienenee niin silloin palveluja ostetaan vähemmän. Ja tämä vaikuttaa esimerkiksi vanhempien ihmisten mahdollisuuteen käyttää näitä palveluja.

Kotitalousvähennystä on hyödynnetty kodin korjaustöissä niin kotona, vapaa-ajan asunnossa kuin maksamalla omien vanhempien ja isovanhempien talouksien korjaus- tai hoivatöitä.

Kun kotitalousvähennys 1997 luotiin haluttiin nimenomaan kitkeä harmaata taloutta ja parantaa vanhempien ihmisten mahdollisuutta käyttää palveluja. Siivous, kunnossapito- ja perusparannustyöt saattavat helpottaa kotona asumista pidempään. Lapseperheet voivat hyödyntää kotitalousvähennystä lastenhoitoon.

Nyt suunnitelmissa olevat supistukset vaikuttavat olennaisesti pieniin yrityksiin ja niiden ansiomahdollisuuksiin. Mahdollinen harmaa talous lisääntyy. Korjausvelka asunnoissa kasvaa kun ei ole mahdollisuutta teetättää korjaus- ja kunnossapitotöitä.

Tukea on käytetty laajasti ympäri maata ja sen käyttömahdollisuutta ei saa supistaa vaan pikemmin laajentaa. Tukea ovat käyttäneet erityyppiset kotitaloudet ja etu on ollut isoin nimenomaan pienituloisilla kuten esim eläkeläisillä. Tuen hyötyjä ovat olleet sadattuhannet kotitaloudet.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Maili Soukka voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…