Kotkan Lenin-patsas jätettävä nykyiselle paikalleen

Kotkan kaupunki on virkamiesvalmistelussa muuttanut kantaansa Lenin-patsaan museoon siirtämistä koskevassa aloitevastauksessa.

Me tämän adressin allekirjoittaneet emme halua, että epämiellyttävää kulttuurihistoriallista kaupunkikuvaa tuhotaan yhden ajan lyhyellä perspektiivillä. Kaupunkikuva elää ajassa ja epämiellyttävien historian vaiheiden näkyminen auttavat kansakuntaa parhaiten oppimaan ja ymmärtämään historiaa.

Patsaan siirtämistä perustellaan virheellisin argumentein oletuksesta, että puisto olisi Leninin kulttihahmoa kunnioittava kokonaisuus. Tämä on virhe sillä patsaan yhteyteen on jo 90-luvulla sijoitettu Leniniä kritisoiva taideteos. On hämmentävää, että nyt myös patsasta kritisoiva teos on katoamassa.

Kymenlaakson museo on vastauksessaan todennut, että heidän näkökulmasta paras ratkaisu olisi säilyttää patsas paikallaan. Siirtäminen tulee maksamaan kaupungille - mutta myös sen varastointi tulee tarkoittamaan vuosittaisia vuokrakustannuksia. Kaupungilla on parempaakin käyttöä tälle rahalle.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Joona Mielonen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…