KURD LANGUAGE TEACHER ZARA (Zahra) MOHAMMADI MUST BE RELEASED

On 8 Jan 2022 Miss Zara Mohammadi 30 yrs old, a Kurdish language teacher, director and founder of the Nojin Sosio-Cultural Association, and a human rights activist was sentenced to five years prison in Iran.

Zara has been a volunteer Kurdish language teacher around her hometown Sanandaj in East Kurdistan for the last 11 years. Zara has introduced some valuable goals for Nojin Association, which includes the Kurds ethnic rights as part of national and international human right act. She has been openly fighting for educating Kurdish language in East Kurdistan which is occupied by Iranian government. Zara was actively involved in campaigning of the social and cultural rights of the Kurds even during COVID-19 pandemic crisis.

Zara was originally sentenced to 10 years prison by Iranian government as she was accused of “forming a group against Iranian national security”. However in last week, Iranian court reduced Zara’s sentence to five years prison. In May 2019, security forces arbitrarily arrested Zara in Sanandaj and released her on bail in December 2019 after her case received worldwide attention and support from Amnesty International. Amnesty wrote at the time that Zara was “accused of collaborating with Kurdish opposition groups and crimes related to Iranian national security for her peaceful actions. This will strengthen marginalized Kurdish community in Iran, including teaching in Kurdish language."

According to a report released by the UN Human Rights Rapporteur about Iran in July 2019, ethnic groups in Iran, including Kurds are arrested unjustifiably, imprisoned and condemned unethically for their political dissident. Nowadays human right Kurd activists are still unfairly prosecuted and executed by Iranian government behind the prison bars.

We as petitioners of this document, demand for immediate and unconditional release of Zara Mohammadi as she is a prisoner for being a human and has been fighting for a basic human right in a peaceful way. We also demand that, during Zara Mohammadi's prison time, care be taken to ensure that her fundamental human rights are safeguarded: that she is not tortured, that regular meetings with lawyers and family members are allowed, and that she also receives required medical care.

www.kurdistanhumanrights.org

* * * * *

KURDIN KIELEN OPETTAJA ZARA (Zahra) MOHAMMADI ON VAPAUTETTAVA!

Kurdin kielen opettaja sekä Nojin Sosio-Cultural Associationin johtaja, perustaja ja ihmisoikeusaktivisti Zara Mohammadi (30 v.) tuomittiin viideksi vuodeksi vankilaan Iranissa 8.1.2022.

Zara Mohammadi on vapaaehtoisena opettanut kurdin kieltä ja kirjallisuutta Itä-Kurdistanissa kotikaupungissaan Sanandajissa ja sen ympärillä 11 vuoden ajan. Zara on puolustanut Nojin-yhdistyksen tavoitteita, joihin kuuluvat ihmisten etniset oikeudet. Hän on ottanut julkisesti kantaa kurdinkielisen opetuksen sallimisen ja järjestämisen puolesta sekä kampanjoinut kurdien sosiaalisten ja kulttuuristen oikeuksien puolesta mm. koronapandemian aikana.

Alun perin Iran tuomitsi Zara Mohammadin 10 vuodeksi vankeuteen syytettynä "kansallisen turvallisuuden vastaisen ryhmän muodostamisesta"; nyt tuomioistuin lyhensi vankeusrangaistuksen viideksi vuodeksi. Toukokuussa 2019 turvallisuusjoukot pidättivät Zaran mielivaltaisesti Sanandajissa ja vapauttivat joulukuussa 2019 takuita vastaan sen jälkeen, kun hänen tapauksensa sai maailmanlaajuista huomiota ja Amnesty Internationalin tuen. Amnesty kirjoitti tuolloin vetoomuksessaan, että Zaraa "on syytetty yhteistyöstä kurdioppositioryhmien kanssa ja kansalliseen turvallisuuteen liittyvistä rikoksista hänen rauhanomaisesta toimistaan, joka vahvistaa Iranin syrjäytyneen kurdiyhteisön jäseniä, muun muassa opettamalla kurdin kieltä".

YK:n Iranin ihmisoikeusraportoijan heinäkuussa 2019 julkaiseman raportin mukaan Iranissa etnisiä ryhmiä, mukaan lukien kurdit ja azerit, pidetään suhteettoman paljon vangittuna ja tuomitaan ankarammin poliittisesta toisinajattelusta. Mielipidevankeina olevia kurdeja myös teloitetaan Iranin vankiloissa edelleen.

Me allekirjoittajat vaadimme Zara Mohammadin välitöntä ja ehdotonta vapauttamista, koska hän on mielipidevanki aktivismistaan rauhanomaisessa kansalaisyhteiskuntatoiminnassa. Vaadimme myös, että Zara Mohammadin vankila-aikana on huolehdittava, että hänen perusoikeutensa turvataan: Häntä ei kiduteta, asianajajien ja perheenjäsenten säännölliset säännölliset tapaamiset sallitaan sekä lisäksi huolehditaan hänen lääketieteellisestä hoidostaan.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Marja Eronen voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…