Kuuvuoren hiekkatiet säilytettävä!

Allekirjoita adressi Kuuvuoren hiekkateiden puolesta!IMG_20210610_213706_resized_20210610_093911473_(1).jpg

Me allekirjoittaneet vastustamme Kuuvuoren asfaltointia.

Kannatamme perinteistä hiekkatietä ensisijaisesti alueen miljöön, perinteiden kunnioittamisen, museaalisten arvojen, sekä ulkoilu- ja virkistysarvojen vuoksi. Hiekkatie on kiinteä osa Kuuvuoren vetovoimaa, ja se on tärkeä asukkaiden, kiinteistönomistajien, lisäksi myös virkistyskäyttäjille; lemmikinulkoiluttajille, ulkoilijoille ja luonnonystäville, jotka vaeltavat alueelle lintujen laulukonserttien vuoksi. Alueelle muodostunut epästandardi asemakaava on täysin poikkeuksellinen ja omaleimainen, ja perinteiset kylätiet tukevat alueen tunnelmaa. Museokeskus on samalla kannalla alueen perinnearvojen ja hiekkatien säilyttämisestä.

Asukkaiden kuuleminen Kuuvuoren kiinteistönomistajille järjestettiin kuulemistilaisuus, johon suuri osa ei saanut kutsua lainkaan. Kuulemistilaisuuteen osallistuneista kiinteistönomistajista suurin osa vastusti asfaltointia. Kuulemistilaisuuden jälkeen asukkaat järjestivät asiasta kyselyn, joka jaettiin jokaiseen Kuuvuoren alueen postilaatikkoon, tai annettiin henkilökohtaisesti. Kyselyyn vastanneista kiinteistönomistajista lähes 80% vastusti asfaltointia. Kyselytulos lähetettiin Juha Westerbergille (FCG Oy) sekä kaupunkiympäristölautakunnan puheenjohtaja Saara Ilvessalolle.

Kuuvuori on osa kaupunkiluontoa Kuuvuori ei ole pelkästään asukkaittensa asuinympäristö, vaan sillä on huomattava merkitys virkistäytymisalueena ja luontokeitaana. Kuuvuorelle on sijoittunut niin liikunta-aktiviteetteja, kuin luonnontarkkailuun sopivia paikkoja, joiden takia tänne saavutaan kauempaakin. Sen laella on ansaitusti suosittu näköalapaikka. Kuntourheilijat sekä myös ammattilaiset tulevat Kuuvuorelle tekemään juoksuharjoituksia maastovaihtelun sekä tossun alle miellyttävän tiepinnan vetäminä.

Asfaltti ei ole kestävä ratkaisu On lyhytnäköistä tehdä perinteiselle hiekkatiealueelle asfalttipinnoite aikana, jolloin mm. Hollannissa revitään asfaltteja pois ja korvataan sorateillä. Asfalttien poistoon on päädytty siksi, että tummat asfalttipinnat sitovat lämpöä ja estävät veden imeytymisen. Takana on huoli ilmastosta, mutta myös asukkaiden mukavuus ja asuntojen kunto.

Asfaltointi on täysin Turun kaupungin ilmastotavoitteiden vastaista toimintaa. Hyvin tehty ja hoidettu hiekka- tai soratie vaatii jokavuotisen hoidon, mutta huoltoa vaatii myös asfaltti. Huonossa kunnossa oleva ja roudan mutruttama asfaltti on meille kaikille tuttu. Kaupungissamme on lukuisia huonossa kunnossa olevia asfalttipintoja sekä ajoväylillä että kevyen liikenteen teillä.

Me allekirjoittaneet toivomme. että Kuuvuoren omaleimaisuutta suojellaan ja suunnitellusta asfaltoinnista luovutaan. Haluamme, että alueen tiet ovat tulevaisuudessa joko hiekka- tai sorapäällysteisiä. Öljysora voisi olla kompromissivaihtoehto.

Turussa 10. kesäkuuta 2021   Joanna Kurth   Minna Leka

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Joanna Kurth voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…