KYMENLAAKSON KESKUSSAIRAALA KOUVOLAAN

Syyskuussa 2013 ja maaliskuussa 2014 kirjoitin mielipidepalstalle seuraavan ajatuksen;   ERIKOISSAIRAANHOIDON SIJAINTI KYMENLAAKSOSSA   Nyt hallitus ja oppositio ovat päässeet yhteisymmärrykseen Sote-ratkaisusta. Nyt on aika ottaa myös Kymenlaaksossa asia kunnolla uudelleen esille.

Olen Pohjois-Karjalasta tulleena ihmetellyt koko ajan keskussairaalan sijaintia, aivan maakunnan toisessa laidassa, meren rannalla. Kun nykyisen Koksin ympärille piirretään 50km:n säteinen ympyrä, siitä on puolet merivettä. Mikäli sama ympyrä piirretään Kouvolan  ympärille, siinä on myös Kotka mukana.   Maalaisjärjellä ajatellen erikoissairaanhoidon sijainnista ei tarvitse siis keskustella ollenkaan.

Nykyinen tasakattoinen keskussairaala on rakenteellisesti huonommassa kunnossa kuin Kuusankosken aluesairaala. Huonekorkeuson väärä, vesivahingot ovat turmelleet rakenteet, Ilmastointi, putkistot ja sähköt menisivät kokonaan uusintaan.

Erikoislääkärien saaminen Kouvolaan on varmasti helpompaa nopean junayhteyden myötä. Asiakkaiden kulkemat kilometrit vähenevät keskeisen sijainnin myötä. Hiilijalanjälki pienenee.   Nyt on aika pöläyttää vanha homeinen systeemi uusiksi, tunnustaa tosiasiat, lopettaa paikallinen kissanhännänveto Kotka-Kouvola akselilla ja ruveta toimiin maakunnan terveydenhoidon kehittämiseksi.

Kolmessa vuodessa ei ole kovin paljon tapahtunut, Sote-selvitykset ovat osoittaneet, että Kymenlaaksoon riittää yksi erikoissairaanhoidon yksikkö. Hallitus päättää sen toiminnan laajuudesta.

Nyt on aika Kouvolan asukkaitten Kymenlaakson suurimpana kaupunkina ilmaista mielipiteensä keskussairaalan sijainnista.   On täysin kestämätöntä ajatella, että jotkut vanhat sairaanhoitopiirin äänijaot estävät järjenkäytön sairaalan sijainnin määrittelyssä.

Tulevan maakunnan järkevän ja kustannustehokkaan toiminnan kannalta sijaintikeskustelu on nyt käytävä, kun mitään ei ole rakennettu ”väärään paikkaan”. Jos Kotkaan tehdään ”pieni” 40 miljoonan euron lisärakennus, se lukitsee keskussairaalan sijainnin.

Yllä oleva logistinen pohdinta , asukkaiden sijainti sekä suomen suurimman varuskunnan sijainti ym. huoltovarmuustekijät puoltavat selkeästi pohjoista sijaintia.   Potilaan / asiakkaan kannalta matkakustannuksien ja matkoihin käytettävien ajan määrä on otettava huomioon sairaalan sijaintia päätettäessä.

Samoin jatkohoidon, tarkastuskäyntien ja henkilökunnan liikkuvuuden kannalta on tärkeää, että Keskussairaalan sijaintipaikkakunnalle on nopea junayhteys.

KANSALAISALOITE; KYMENLAAKSON KESKUSSAIRAALA KOUVOLAAN.

Yrittäjyyteen sitoutunut, poliittisesti sitoutumaton,

Ari Toropainen,p. 0500 340 105, hallituksen pj. Yrittäjä, Omistaja   Kouvolan Lääkärikeskus Oy Puhjontie 17 , 45720 KUUSANKOSKI,

KATAJAHARJU 010 397 1010 tai netissä:www.laakarikeskus.net

ADRESSI LUOVUTETAAN KEVÄÄN AIKANA PERUSPALVELUMINISTERI JUHA REHULALLE.