Lakialoite lemmikkikissojen kiinnipidosta lisäämiseen järjestyslakiin

Lakialoite lemmikkikissojen irtipidosta lisäämiseen järjestyslakiin

Vapaana ulkoileva lemmikkikissa luo tarpeettoman suuren haitan lukuisille luonnoneläimille kuten linnuille, oraville ja jäniksille. Vaarana on myös kissan lisääntyminen hallitsemattomasti ulkoilutilanteessa ja se voi johtaa moniin ongelmiin luonnon kanssa - jopa paikalliseen ekokatastrofiin. Villiintyessään kissasta tulee haitallinen vieraslaji. Lintujen pesimäaikaan vapaana ulkoileva lemmikkikissa voi saada aikaan valtavan haitan suurellakin alueella tuhotessaan poikueet ja käytännössä estäessään pesinnän.

Nykyisellään vapaana ulkoilevat kissat tekevät tarpeitaan lasten hiekkalaatikoihin ja voivat samalla levittää erilaisia tauteja ja eläimistä ihmisiin tarttuvia sairauksia eli zoonooseja.

Muiden lisäksi, vapaana ulkoileva lemmikkikissa on vaaraksi myös itselleen; esimerkiksi nykyajan urbaani ympäristö on liikenteen vuoksi lemmikkikissoille erittäin vaarallinen ja vuosittain liikenteessä kuoleekin lukuisia lemmikkikissoja turhaan ja tuskallisesti.

Vapaana ulkoilevilla lemmikkikissoilla on nykyäänkin erilaisia rajoituksia missä se saa kulkea, mutta omistajan on mahdoton sitä valvoa ja täten laki nykyisellään on toteuttamiskelvoton.

Lemmikkikissan käyttäminen jyrsijöiden torjuntaan ei ole enään nykypäivän hengen mukainen eikä jyrsijöiden kivuttomasta ja nopeasta kuolemasta ole takeita. Jyrsijöiden torjuntaan on olemassa lukuisia parempiakin keinoja.

Järjestyslakiin tulee lisätä asetus jossa kielletään täysin lemmikkikissojen irtipito taajamissa- ja taajamien ulkopuolella 1.3. - 19.8. kuten koirillakin.

Muina aikoina lemmikkikissaa saa pitää irti sen ollessa valvottuna ja välittömästi kytkettävissä tai aitauksessa josta lemmikkikissa ei pääse karkaamaan.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jussi K voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…