Länsi-Vantaan sosiaali -ja terveyspalvelut ja pelastuspalvelut turvattava jatkossakin!

1.1.2023 aloittavan Vantaa-Kerava Hyvinvointialueen toiminnan suunnittelun ja toteutuksen on lähdettävä siitä, että varsinkin Länsi-Vantaan osalta sosiaali -ja terveyspalvelujen palveluverkko säilyy vähintäänkin 1.1.2022 tasolla, lisättynä vuonna 2023 avattavalla Kivistön terveysasemalla joka sijoittuu aivan aseman viereen rakennettavan uuden palvelukeskuksen kolmanteen kerrokseen. Hyvinvointialueen valtuuston on huomioitava tämä, kun se saa käsiteltäväksi Palveluverkkoselvityksen heti ensi töikseen kevään 2022 aikana. Meidän on lähdettävä siitä, että varsinkaan Länsi-Vantaan osalta mistään nykyisistä palveluista ei karsita. Tulevaan uudistukseen on lähdettävä ihminen ja palvelut edellä! Palvelutarjonnan olisi siis pysyttävä vähintäänkin nykyisenlaisina myös 1.1.2023 jälkeen myös Myyrmäessä ja Martinlaaksossa. Vuonna 2023 avattava Kivistön terveysasema tulisi Länsi-Vantaan palveluja täydentäväksi yksiköksi sinne, sinne ei lähtökohtaisesti saisi siirtää mitään palveluja esimerkiksi Martinlaaksosta.

Raha ei saa olla syynä mahdollisille karsimisille! Ainoa hyväksyttävä syy voi olla toimitilojen ja rakennusten tekninen kunto. Huonossa sisäilmassa ei voi työskennellä eikä asioida. Silloinkin se saisi olla ainoastaan tilapäistä, kunnes toimitilat saadaan korjattua tai saadaan uudet toimitilat mahdollisimman lähelle.

Lisäksi myös Pelastuslaitoksen toiminta on turvattava siten, että Vantaalle suunnitellut 4 uutta valmiusasemaa rakennetaan suunnitellusti, näistä yksi suunnitelmien mukaisesti Myyrmäkeen, jotta pelastusyksiköiden vasteaika saadaan lyhennettyä sisäministeriön ohjeiden ja Etelä-Suomen Aluehallintoviraston määräysten mukaisesti kuuteen minuuttiin.

Vantaan kaupungin julkaiseman Vantaan väestöennuste -kirjan mukaan Martinlaakson kaupunginosan väestö tulee kasvamaan vuoteen 2031 mennessä nykyisestä 2200 henkilöllä ja Myyrmäen kaupunginosan vastaavasti 4700:lla henkilöllä. Kivistön kaupunginosassa väestönkasvua on ennustettu tulevan vuoteen 2031 mennessä nykyisestä jopa 9100 henkilöä! Suuralueittain lukujen on ennustettu olevan seuraavat: Myyrmäen koko suuralue yli 9000 asukasta ja Kivistön koko suuralue yli 11 000 asukasta lisäystä nykyiseen asukasmäärään verrattuna. Väestönkasvu tulee olemaan suurinta juuri Länsi-Vantaalla ja tämä on aluevaltuuston huomioitava kun Palveluverkkoselvitys tulee käsiteltäväksi!

Olli Saarikko

Aluevaaliehdokas nro 134

Länsi-Vantaan Sosialidemokraatit ry

Vantaa

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Olli Saarikko voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…