Lappeenrannan lukiosta Lappeenrannan Yhteislyseo

Harvasta on hienoa olla “erään Pohjois-Euraasian niemimaan asukas”. “Suomalainen” on kuitenkin hienoa olla. Harvalla tulevaisuuden oppilaalla syntyy lukiosta valmistuessa sellainen tunne, että “onpa hienoa olla Lappeenrannan lukion kasvatti” - onhan se niin hajuton ja mauton nimi. Persoonalliset käsitteet ja nimet saavat meidät tuntemaan, että olemme osa jotakin erityistä.

Lyseon oppilas on hienoa olla. Lyseolaisia on ollut peräti tuhansia vuosia, onhan Lyceum-nimisiä kouluja ollut jo antiikin Kreikassa. Lappeenrannassa meitä on ollut vuodesta 1928, jolloin aloitti Lappeenrannan yhteislyseo. Myöhemmin on lyseolaisia ollut Kimpisessäkin: vuosina 1968-75 oli lukion nimi Kimpisen yhteislyseo ja sitä ennen, vuodesta 1939 lähtien, Kimpisen tyttölyseo. Lyseo-nimi muistuttaa joka koulupäivä siitä, kuinka pitkät perinteet koululla onkaan.

Lappeenrannan alueella on toiminut paljonkin lukioita (Armila, Joutseno, Kesämäki, Lauritsala, Steiner). Kun lukioita on lakkautettu, ovat oppilaat aina siirtyneet selvinneisiin lukioihin. Nimet ovat tällöinkin pysyneet samoina, joten miksi nyt ei pysyisi? Lyseon historiallinen tiilirakennus on pitänyt nimensä jo lähes sata vuotta, eikä tuota historiaa pidä katkaista. Kimpisen peruskoulu pitää onneksi yllä Kimpisen nimeä, joka on sidottu Kimpisen kaupunginosaan. Jos Lappeenrannan Lyseon nimi häviää, sitä ei säilytä kukaan.

Lukiot yhdistetään pakkoraossa kun ikäluokat pienenevät ja toimintaa täytyy tehostaa. Historian säilyttäminen on kuitenkin ilmaista. Historia ja tunneside saavat ihmiset pysymään kaupungissa sekä muuttamaan sinne. Tällaisen tunnesiteen muodostaisi Lappeenrannan Yhteislyseo, jossa yhdistyy molempien lukioiden historia. Lyseo on merkittävä osa Lappeenrannan historiaa, jonka vaaliminen on kaikkien asukkaiden etu. “Yhteis”-etuliite viittaakin myös siihen, kuinka Yhteislyseo on kaikkien lappeenrantalaisten yhteinen.

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Lappeenrannan ainoan lukion nimeksi ei tulisi niin valju nimi kuin "Lappeenrannan lukio". Nimeksi kannatamme "Lappeenrannan Yhteislyseota" siinä vaiheessa, kun toiminta siirtyy nykyisiin Lyseon ja Lönnrotin koulun tiloihin. Tätä ennen lukiot jatkaisivat omilla toimipistenimillään sekä säilyttäisivät omat tunnuksensa ja tiedotuskanavansa Lappeenrannan lukion alaisuudessa.

Lappeenranta ansaitsee säilyttää historiansa!

Lappeenrannan Lyseon lukion opiskelijakunnan hallitus    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Lappeenrannan Lyseon lukion opiskelijakunnan hallitus näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä puhelinnumeroasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…