Lasten oikeus turvalliseen ja valvottuun ulkoiluun Pontuksen päiväkodin piha-alueella.

Tämä on vetoomus, jolla haluan vaikuttaa Lappeenrannan Pontuksen päiväkodissa hoidossa olevien lasten oikeuteen turvallisesta leikkiympäristöstä.

Oma 2-vuotias lapseni on ollut päiväkodissa noin vuoden ja toimitettu kuluneena aikana kahdesti ensiapuun ja nyt kolmannen tapaturman ja otsassa sinertävän kuhmun myötä haluan vaikuttaa päiväkodin lasten turvallisuuden parantamiseen ulkoilutilanteissa.

Ensimmäisellä kerralla lapseni ollessa vielä 1-vuotias, lapsi jäi hämähäkkikeinun alle. Päiväkodista soitettiin viemään lapsi päivystykseen. Lapsi oli juossut ison hämähäkkikeinun alle, jossa isommat lapset kiikkuivat. Keinu osui lasta päähän ja lennätti hänet muutaman metrin päähän. Selvisimme säikähdyksellä ja isolla kuhmulla. Päiväkodista pahoiteltiin asiaa ja tilattiin aidat keinun ympärille.

Toisella kerralla eskari-ikäinen lapsi oli mennyt kertomaan kasvattajille, että poikamme oli tippunut pää edeltä isojen lasten kiipeilytelineestä n. 2 metrin korkeudesta. Kukaan päiväkodin aikuinen ei nähnyt tapahtumaa. Isä soitettiin toimittamaan lapsi päivystykseen, jossa poikaa pidettiin muutama tunti tarkkailussa mahdollisen vakavan päävamman seurauksena. Selvisimme taas säikähdyksellä.

Päiväkodista ei soitettu ambulanssia eikä esitietoja päivystykseen, isä yritti soittaa päivystykseen sairaalaan ajaessaan. Päiväkodista pahoiteltiin jälleen tapahtumaa ja tilattiin suojaverkot ko. kiipeilytelineelle. Lisäksi sanottiin, että pienet lapset eivät saa jatkossa mennä ko. kiipeilytelineelle.

Kolmannen tapaturman seurauksena lapsella on jälleen sinertävä huomiota herättävä kuhmu otsassaan, mustelma selkärangassa ja jaloissaan. Kukaan päiväkodin aikuisista ei ole nähnyt ulkoilutilanteen tapahtumaa.

5-vuotiaan sisaren mukaan 2-vuotias on pudonnut parin metrin korkeudelta kiipeilytelineeltä, mihin 2-vuotias ei pääse itse. Kukaan kasvattajista ei tiedä eikä ole nähnyt miten poika on telineeseen päässyt tai tullut alas.

Pontuksen päiväkodissa on 9kk- esikouluikäisiä lapsia. Kaiken ikäiset lapset leikkivät sekaisin samalla piha-alueella. Pihaa ei ole erikseen rajattu esimerkiksi päiväkodin pienimmille.

Kysyttäessä päiväkodin johtajalta, miten on mahdollista, ettei kukaan kasvattajista ole nähnyt tapausta jos ulkoilutilanteissa on tarpeeksi valvojia, saamme jälleen vastaukseksi pahoitteluja. Kun kysymme, että mitä jos joku päiväkodin lapsista putoaa tai loukkaantuu ja vammautuu vakavasti, saamme jälleen saman vastauksen.

Päiväkodin oman linjauksen mukaan Pontuksen päiväkodissa ei haluta rajoittaa lapsen oikeutta liikkua vapaasti ja tätä seikkaa ei tulla muuttamaan. Kasvattajia on päivittäiseen lapsilukuun ja suhdelukuihin nähden riittävästi paikalla päivän aikana, ei siis välttämättä joka hetki.

Päiväkodissa on yhteensä n. 200 lasta, jotka esimerkiksi iltapäivisin kun lapsia haetaan hoidosta, leikkivät samanaikaisesti samalla pihalla. Ulkoilutilanteissa samaan aikaan, kun osa kasvattajista pukee lapsia ja valmistelee sisällä ulkoilujen jälkeistä ohjelmaa tai kirjaa ylös päivän tapahtumia, ulkovetimiin puetut lapset leikkivät pihalla ulkona olevien kasvattajien vastuulla.

Päiväkoti ei halua rajoittaa lasten oikeutta liikkua. Kokemustemme perusteella tämä ideologia kuitenkin rajoittaa lapsen oikeutta turvallisesta ja valvotusta ulkoilusta ja hoitopäivästä, vanhempien oikeutta hakea terve lapsi hoidosta sekä kasvattajien oikeutta hoitaa arvokasta työtään ammattiylpeydellä.

Ulkoilutilanteissa kaikki ulkona olevat kasvattajat vastaavat ulkoilevista lapsista. Koska lapsia on noin 200, kaikki aikuiset eivät välttämättä tunne jokaista lasta. Noutaessani omia lapsiani  en aina näe heti päiväkodin aikuisia kun osa lapsista laskee liukumäestä pää edeltä tai tulee kysymään minulta apua. Mielestäni kasvattajia ei silloin ole riittävästi tai olosuhteet on järjestetty puutteellisesti.

Päiväkoti on ollut toiminnassa 2 vuotta ja sinne tulee  koko ajan lisää lapsia. Omia silmiäni en voi sulkea siltä, että jälkikasvuillemme voi sattua jotain ikävää jos tapahtumiin ei reagoida. Toinen ikävä tosiasia on arvokkaiden ja tärkeää työtä tekevien varhaiskasvattajien raskas ja mahdottimaksi tehty työtaakka.

Jos olet kanssani samaa mieltä siitä, että lapsemme ansaitsevat turvallisen leikkiympäristön Pontuksen päiväkodissa ja riittävän määrän valvovia silmiä touhutessaan sekä konkreettisia tekoja näiden asioiden edistämiseksi, allekirjoita tämä adressi, jonka luovutan Lappeenrannan varhaiskasvatusjohtajalle Päivi Virkille 1.12. 2019

Maiju Laitinen