Lehtimäen kirjasto on säilytettävä

Järvi-Pohjanmaan sivistyslautakunta käsittelee 25.9.2013 Lehtimäen lähikirjaston lopettamista 31.12.2013 lähtien. Kirjastopalvelut korvaisi kerran viikossa liikennöivä kirjastoauto.

Vaadimme, että Lehtimäen kirjasto säilytetään, sillä kirjaston lopettaminen näivettää entisestään kylän palveluita ja vapaa-ajanviettomahdollisuuksia.

Kirjaston suuri käyttäjäkunta ovat eläkeläiset ja työttömät. He ovat samalla myös se ryhmä, joka vielä käyttää kirjastoa perinteisesti lainaten kirjoja. Kirjasto on heille jokapäiväinen lehdenluku- ja tapaamispaikka, jota kerran viikossa kulkeva kirjastoauto ei korvaa.

Koululaisia ajatellen kirjaston sijainti on ihanteellinen. Sinne pystyy menemään oppitunnin aikana tiedonhakutehtäviä tekemään tai kirjoja lainaamaan.

Kirjasto on tärkeä paikka pienille lapsille, päiväkotilaisille ja esikoululaisille. Siellä järjestetään satutunteja kerran viikossa. Satutunnit toimivat vapaaehtoisperiaatteella. Lukijoina on ollut mm. kylän eläkeläisiä ja oppilaita.

Kirjasto on tärkeä kokoontumispaikka nuorille, sillä muuta jokaisena arkipäivänä toimivaa nuorisotilaa heillä ei ole.

Kirjasto on tärkeä myös alueella toimivalle Lehtimäen erityiskansanopistolle. Erityisoppilaille on taattava esteetön pääsy kirjastoon. He harjoittelevat viikoittain asioimistaitojaan kirjastossa. Osa opiskelijoista on liikuntarajoitteisia, joten kirjastoautossa asioiminen ei tule kyseeseen.

Erityisesti kesän aikana kirjastoa käyttävät mökkiläiset, jotka käyvät siellä maksamassa laskujaan netissä ja ovat myös ahkeria lainaajia.

Toivomme, että lakkauttamisen sijasta kirjaston aukioloaikoja mietitään järkevimmiksi. Kirjastohan voisi olla auki esimerkiksi kahtena tai kolmena päivänä viikossa, jolloin saisi lainata. Olisi hyvä, jos koulu voisi käyttää kirjastoa opetustarkoituksessa muinakin päivinä siten, että opettajalla olisi avaimet ja vastuu tiloista.

Haluaisimme tietää, miten paljon kaupunki ajattelee säästävänsä kirjastoja lopettaessaan. Onko säästötoimissa otettu huomioon kirjastoauton huolto tai se, että virkailijan reitti lienee jo tälläkin hetkellä ylimitoitettu? Kulttuuriministeri Arhinmäen mukaan kirjastoista säästäminen on lyhytnäköistä politiikkaa. Arhinmäki toteaakin, että kunnan kokonaismenoista kirjastopalveluiden osuus on pieni, vain noin 0,8 prosenttia.

Toivomme, että Lehtimäen kirjasto saa jatkaa toimintaansa. Se olisi merkki tasa-arvoisesta ja viisaasta päätöksenteosta vaikeanakin aikana. Haluamme kehittää kirjaston, varhaiskasvatuksen ja koulun yhteistyötä erityisesti mediakasvatuksen suhteen. Ja osallistuisimme jatkossa mielellämme sellaisiin hankkeisiin, joita muissa YTY-kirjastoissa tai Etelä-Pohjanmaalla on käynnissä tai suunnitteilla.

Lehtimäellä 20.9.2013