Lehtipuhallinterrori pois taajamista

Kuinka moni on kanssani samaa mieltä siitä, että polttomoottorikäyttöisten lehtipuhaltimien käyttöä tulisi rajoittaa taajamissa? Monelle varmaan tuttua tämä melusaaste. On tapauksia, joissa kiinteistönhuoltoyhtiö panostaa tällaiseen toimintaan jo ennen juhannustakin ja aamuvarhaisella, vaikka mitään siivottavaa ei edes olisi? On tärkeää, että kadut ja kävelytiet pidetään puhtaana lehdistä ja yms.  roskasta.  Tärkeää on myös, että samalla alueella asukkaaat voisivat elää ilman ylimääräisiä häiriötekijöitä. Etenkin vuorotyötä tekevät, pienet lapset, sairaat- ja vanhukset  heräilevät melun vuoksi. Lemmikitkään ei tykkää. Akku-, tai sähkökäyttöiset laitteet eivät aiheuta samanlaista ongelmaa. Asian diaarinumero on VN/6374/2018. Mikäli näet tämän epäkohtana järjestyslaissa, allekirjoita tämä adressi. Oikeusministeriö hyväksyy aloitteeni, jos takana on 50 nimeä. Eduskunnan käsittely tarvitsee 50 000.

Ehdotus lainvalmisteluun ryhtymisestä

Aloitteen sisältö

Järjestyslain 2.n luvun kolmanteen momenttiin sisällytettävä rajoituksista polttomoottorikäyttöisten lehtipuhaltimien käytössä taajama-alueilla:

- Rajoittamalla em. laitteiden käyttö 10:00 -18.00 väliselle ajalle.
- Päiväkodeista, hoitolaitoksista ja sairaaloista 300 metrin etäisyydellä täyskielto.

Mika-Pekka Laitinen    Ota yhteyttä adressin tekijään