Lex Nokia kumottava

HOX! HUOM! OBS!
10.12.2008 kello 13:41 olen tulostanut listan ja lähetän sen saatekirjeen kanssa eduskuntaan. Printtaamishetkellä adressissa oli 2188 nimeä. Adressi luotiin 20.11. joten raaka arvio olisi, että päivässä nimiä on kertynyt noin 100 kappaletta. Ei huono saavutus. Uusia nimiä toki otetaan vielä vastaan, mutta ne eivät ehdi enää eduskunnalle lähetettävään printtiin. Toki printissä ja saatekirjeessä näkyy myös adressin osoite, joten uudet nimet eivät mene hukkaan.
Uutisoin kirjeen vaiheista mikäli jotain uutta (kuten esimerkiksi vastausta) ilmenee.
---
Päivitys 24.11.2008
Adressi on osoittautunut yllättävän suosituksi. Jos nimimäärä ylittää tuhannen allekirjoituksen maagisen rajan, alan harkitsemaan vakavasti nimilistan lähettämistä eduskuntaan. Todennäköisin vastaanottaja olisivat luultavasti juuri lex Nokiasta päättävät liikennevaliokunnan kansanedustajat. Listan mahdollinen lähettäminen tapahtuu omaan piikkiini.
---

Ns. Lex Nokian (HE 48/2008 vp sähköisen viestinnän tietosuojalain ja eräiden siihen liittyvien lakien muuttamisesta) käsittely on kriittisessä vaiheessa eduskunnassa. Perustuslakivaliokunnan myönteisen lausunnon jälkeen mitään näköpiirissä olevaa estettä lain läpimenolle ei ole olemassa. Vain nopea ja perusteltu kansalaispalaute voi enää estää jälleen yhden askeleen kohti pahempaa isoveliyhteiskuntaa. Tarvitsemme tässä siis sinun apuasi!

Haluamme erityisesti korostaa, että laissa *ei* ole kyse pelkistä yrityssalaisuuksista tai työnantaja/työntekijäsuhteesta vaan *yleisestä* yhteisötilaaajien (kuka tahansa toimija, joka tarjoaa internet-yhteyttä) oikeudesta valvoa käyttäjiä. Kyse *ei* myöskään ole ole myöskään pelkästä sähköpostista vaan *ihan kaikesta IP-pohjaisesta* liikenteestä. Jos muutos olisi haluttu kohdistaa pelkästään työntekijöihin, se olisi tehty lakiin yksityisyyden suojasta työelämässä.

Toisin sanoen, lain menessä läpi käyttösääntöihin vedoten:
- Taloyhtiöt voisivat seurata, mitä asukkaat tekevät vertaisverkoissa;
- Kirjastot voisivat valvoa asikkaidensa selailutapoja;
- Yliopistot voisivat tutkia VoiP-puhelujen käyttöä jne.

Esityksen mukaan valvonnan edellyttämän "merkittävän haitan" määrittely on niin ympäripyöreä, että vähääkään mielikuvitusta omaava henkilö (puhumattakaan juristista) kykenee jo sen avulla perustelemaan käytännössä aina, miksi valvonnan aloittamiselle on riittävät perusteet. Yksityiskohtaisista perusteluista:

"merkittävää haittaa voisi muun muassa olla lisääntyneet kustannukset tai sellainen lisääntynyt tiedonsiirtokapasiteetin käyttö, tietoturvauhka, tai muu vastaava syy, joka vaarantaa, vaikeuttaa tai hidastaa viestintäverkon tai palvelujen käyttöä niille suunniteltuun käyttötarkoitukseen"

Tämä puoli on tyystin sivuttu julkisuudessa ja myöskään perustuslakivaliokunta ei siihen puuttunut kuin ohimennen lausuntonsa lopussa. Tilanne muistuttaakin huolestuttavasti Lex Karpelaa, jonka käsittelyssä pääosan vei virsien tekijänoikeuskohtelu ja vasta aivan viime metreillä alettiin puhua todellisista ongelmista.

Jos Lex Nokiana tunnettu laki menee eduskunnassa läpi, verkon ylläpitäjä / omistaja saa poliisiakin suuremmat oikeudet. Me tämän adressin allekirjoittaneet vaadimme. Että Lex Nokiaa muutetaan siten, ettei siitä koidu haittaa ihmisen yksityisyydensuojalle työntekijä/työantaja suhteen ulkopuolella. Kaikki sellainen tarkkailu, joka tapahtuu työpaikan ulkopuolella on siis rajattava ehdottomasti lain ulkopuolelle.

(adressin alkupuolen teksti lainattu EFFI:n uutiskirjeestä)

Hienoa että adressi on herättänyt mielenkiintoa. Kertokaa asiasta myös tutuillenne niin saadaan nimet listaan ja lista postiin.

Jussi Purontakanen    Ota yhteyttä adressin tekijään