Mansikkasaareen musiikkiklubi

Vaasan Kaupunki järjesti avoimen kilpailun, missä haettiin kehitysehdotusta ja toteuttajaa Mansikkasaaren hylätylle telakkarakennukselle. Yksi jätetty hakemus oli yksityisen toimijan tarkoitus muuttaa telakkarakennus musiikkiklubiksi. Tilaksi, mikä Vaasasta puuttuu täysin, ja on puuttunut jo vuosikymmeniä.

Vaasa on ylivoimaisesti Suomen suurin kaupunki, missä ei ole minkäänlaista järkevää paikkaa järjestää elävän musiikin tapahtumia. Pienet klubit vetävät maksimissaan noin 200 henkeä, mutta tämän jälkeen tulee tapahtumapaikaksi noin 5000 henkeä vetävä Vaasa Arena. Tähän väliin ei Vaasassa ole tarjota mitään tilaa millekään tapahtumalle. Tälle väliinjäävälle kokoluokalle kuitenkin Suomessa osuu todella suuri osa tapahtumista. Vain harva tapahtuma tarvitsee 5000+ vetävää tilaa, ja edes keskisuuria esiintyjiä on kustannussyistä turha tuoda maksimissaan 200 maksavan katsojan paikkaan.

Tällä hetkellä ainut paikka missä hymyillään Vaasan Kaupungin hylkäykselle, on Seinäjoki. Rytmikorjaamo on hyvin vastaavanlainen paikka Seinäjoella, mitä Mansikkasaareen oli tarjottu. Hylätystä rakennuksesta tehty musiikkiklubi, missä esiintyy joka viikonloppu joku suuremman luokan esiintyjä, oli se kotimainen tai ulkomailta tuleva. Joka viikonloppu myös kymmeniä, ellei satoja vaasalaisia matkusta Seinäjoelle näitä tapahtumia seuraamaan. Vaasaan ei yksikään näistä esiintyjistä eksy, koska mitään tilaa ei ole järjestää vastaavia tapahtumia. Joka viikonloppu Vaasasta virtaa ihmisten mukana tuhansia ja tuhansia euroja Seinäjoelle. Tällä hetkellä Rytmikorjaamolle on 2024 vuoden huhtikuun alkuun mennessä bookattuna lähes kaksikymmentä suurta kotimaista tai ulkomaista esiintyjää.

Yksikään näistä artisteista tai tapahtumista ei Vaasaan saavu.

Vaasasta ja lähialueelta Seinäjoelle matkustavat täyttävät myös kaupungin hotellit, käyttävät ravintoloiden ja kauppojen palveluita, jättäen paljon muutakin rahaa kaupunkiin, kuin vain keikkalipun verran.

Vaasa on suuri opiskelijakaupunki. On suuri harmi, että näin opiskelijavetoisessa kaupungissa ei ole yli 10.000:lle vuosittain Vaasassa opiskelevalle nuorelle mitään elävän musiikin tapahtumaa. Tätä ei olisi paikannut edes Wasa Stationin rakentaminen, sillä kyseinen musiikkisali olisi palvellut täysin eri asiakaskuntaa. Tarpeellinen sekin olisi toki ollut.

Mansikkasaari on sijaintina erinomainen. Vaasassa on viime vuosina ymmärretty sallia tapahtumia kaupungin rantaan, lähinnä Sisäsataman alueelle. Se jos mikä nostaa Vaasan merellistä arvoa. Niin kauan kun Vaasassa olen asunut, on Mansikkasaari ollut täysin tyhjä. Nyt kun yksityiseltä taholta olisi tarjolla erinomainen vaihtoehto, mikä täyttäisi sekä kysynnän tarpeen, että tarjonnan tyhjyyden, Vaasan kaupunki hylkäsi ehdotuksen hyvinkin epämääräisillä perusteilla.

Hylkäämisen syiksi ilmoitettiin liian pieni budjetti sekä meluhaitat. Tässä olisi Vaasan kaupungilla oiva tilaisuus osallistua ehdotuksen toteuttamiseen, eikä pelkästään sen hylkäämiseen. Kun varma tieto on, että meluhaittoja Vaasan kaupungin mukaan tulee, Vaasa voisi lähteä mukaan selvittämään ja toteuttamaan tietojensa pohjalta sitä, että meluhaitat saadaan minimoitua. Myös liian pieni budjetti olisi pienellä Vaasan kaupungin sijoituksella korvattavissa.

Kaupunki varmasti tarvitsisi myös vastaavaa tilaa omiin tapahtumiinsa. Tila olisi nopeasti muokattavissa myös kaupungin tarpeisiin, ilman että suurinta yrittäjän tapahtuma-aikaa hukattaisiin minnekään.

Suunniteltu musiikkiklubi ei varmasti tulisi Rytmikorjaamon tavoin olemaan vain musiikkia varten. Rytmikorjaamolla on tänäkin vuonna ollut useita erilaisia pieniä urheilutapahtumia, ravintolatapahtumia yms. Ja varmasti jos kysyntää on, niin yrittäjä varmasti järjestää tapahtumia laidasta laitaan. Tämän addressin allekirjoittamalla me vaasalaiset sekä lähialueen asukkaat, artistit ja muut viihdealan yrittäjät, katsomme että Vaasan kaupunki on hylännyt ehdotuksen ilman tarkempaa arviota rakennuksen tarpeesta ja sen mukanaan tuomista eduista kaupunkilaisille.

Asiakasvirta Vaasasta Seinäjoelle on taloudellisestikin järkevää katkaista, ja tuoda paljon kaivattua lisäarvoa Vaasan asukkaille. Musiikkialan tarjonnassa on Vaasassa suuri musta aukko, mitä Mansikkasaaren musiikkiklubi paikkaisi lähes täydellisesti. Alue on keskeinen, mutta ei keskustassa. Alue on tyhjäkäytöllä, helposti saavutettavissa, ja meren ääressä markkina-arvoltaan parasta mitä Vaasa voi itselleen saada.

Musiikkiklubi on saatava Vaasaan, ja Mansikkasaaren käyttö on tälle sallittava.

Adressin tekijä on Vaasan kaupungin kulttuuri- ja liikuntalautakunnan jäsen, ja kaupunginvaltuuston varajäsen.

(Allekirjoittajan sähköposti on pakollinen, mutta ei näy julkisesti.)

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Pasi Roimela voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…