Mustalinnun nimi takaisin meriteereksi

Mustalinnun (Melanitta nigra) lajinimi pitää vaihtaa takaisin meriteereksi. Lajin nimi on muutettu aikoinaan meriteerestä mustalinnuksi, koska se ei ole kanalintu. Kuitenkin suomenkielisestä lintujen nimistöstä löytyy lukuisia vastaavia epäloogisuuksia, kuten merimetso, luhtakana ja piekana. Niistäkään mikään ei ole kanalintu. Saman logiikan mukaan mustalinnun lähisukulainen pilkkasiipi ei ole kokonainen lintu, vaan pelkkä siipi. Kukaan ei varmasti tosissaan kuvittele pilkkasiiven olevan pelkkä siipi, eikä merimetson tai meriteeren kanalintu.

Ehdotan että perinteikäs ja lajia paremmin kuvaava meriteeri
-nimi otetaan uudelleen käyttöön. Mustalinnun muodosta tulee eittämättä mieleen teeri. Meriteeri sopii hyvin nyt nimistöstä löytyvän merimetson kaveriksi - molemmat ovat yleisiä tummia merilintuja ja meriteeri on merimetsoa pienempi, samoin kuin teeri on metsoa pienempi. Mustia lintuja piisaa maailmassa, lajinimi mustalintu ei tee lajille oikeutta eikä eroa muihin mustiin.

Meriteeri kunniaan!

Adressi toimitetaan lintuharrastajien keskusjärjestölle BirdLife Suomelle, kun allekirjoituksia on tarpeeksi.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn, että adressin tekijä Petteri Mäkelä voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…

Tulisiko turpeen energiakäyttöä vähentää ilmaston lämpenemisen hillitsemiseksi?