Mynämäen Munavakasta myös koirille sallittu uimaranta.

Mynämäki / Mietoinen alueella on runsaasti koiria, mutta koirille osoitettua uimapaikkaa ei ole. Vastuullisina koiran omistajina tiedämme, että koirien uittaminen ihmisten uimarannalla ei ole hyväksyttävää ja nyt helteillä olisi todella tarve koirien uittamiselle.

Ehdotamme Munavakan merkitsemistä myös koirille luvalliseksi uimapaikaksi. Monet koirat eivät esimerkiksi hypi uimaan, vaan menevät uimaan kahlaamalla. Munavakan ranta on loiva ja sopisi hyvin esimerkiksi pennuille, vanhempienkin koirien uittamiseen sekä myös kuntouttavana toimena esimerkiksi nivelvaivoista kärsiville koirille.

Koirien uittamisesta Munavakalla olemme olleet vuonna 2017 kuntaan yhteydessä. Kunnalta tulleessa s-postivastauksessa kerrottiin, että lain mukaan koirien uittamiselle Munavakalla ei ole estettä, sillä Munavakalla ei tehdä sukelluksia tai vesitestejä, jotka ovat perustana ihmisille osoitetuille uimarannoille. Koiria on uitettu tämän jälkeen Munavakalla, mutta edelleen asia aiheuttaa kiistaa ja koirien poishäätämisiä rannalta.

Koiran omistajille kyltillä merkitty (esim."sallittu koirien uittamiseen")  uimaranta olisi suuri helpotus meille kaikille, joilla ei omaa rantaa ole tai muuten mahdollisuutta koiriamme uittaa. Kyltillä merkitty uimapaikka poistaisi samalla myös turhaa kiistelyä koirien uittamisesta.

Perustaminen ei ole kunnalle iso taloudellinen kysymys. Vain merkintä tarvitaan.

Christa Patron, Carita Rauvola Mynämäki    Ota yhteyttä adressin tekijään