Nojanmaa tarvitsee oman koulun

Lasten terveys ei saa olla säästökohde
Nojanmaa tarvitsee oman koulun

Nojanmaan koulun sisäilma on terveysriski koulu oppilaille ja henkilökunnalle. Tilapäisratkaisu on järjestetty tekemällä pientä pintaremonttia, hankkimalla luokkiin ilmanpuhdistimia ja siivoamalla koulua tavallista useammin. Koulunkäynti voi näin järjestettynä jatkua vielä lyhyen aikaa, mutta terveysviranomaisten mielestä kyse ei voi olla kuin noin vuoden jatkoajasta.

Nojanmaan alue on Savonlinnan kaupungin nopeimmin kasvavia asuinalueita ja tarvitsee ehdottomasti lähikoulun. Lasten sijoittaminen muihin kouluihin eri puolille Savonlinnaa ei ole alueen vanhempien mielestä lasten kasvua ja kehitystä tukeva ratkaisu.

Savonlinnan kaupunki valmistelee Nojanmaan koulun lakkauttamista ja alueen lasten sijoittamista muihin kouluihin. Tässä ratkaisussa ei kuunnella alueen asukkaiden, lasten ja vanhempien, mielipidettä vaan päätöstä perustellaan kouluverkon tarkastelun säästöperusteluilla. Saman aikaan on kouluverkoston tarkastelussa esillä muitakin muutoksia, jotka aiheuttaisivat lasten kuljetuksia nykyistä koulua huomattavasti kaukaisempiin kouluihin.

Me allekirjoittaneet vaadimme Savonlinnan kaupungin päättäjiä asettumaan Nojanmaan koulun, ja muiden lähikoulujen, alueen lasten ja vanhempien rinnalle puolustamaan koulun ja asuinalueen tulevaisuutta turvaamalla alueen oman koulun tulevaisuus.

Tämä vetoomus allekirjoituksineen toimitetaan Savonlinnan kaupunginvaltuuston poliittisille ryhmille ennen 9. 6. 2014 pidettävää kaupunginvaltuuston kokousta.

Kimmo Käärmelahti    Ota yhteyttä adressin tekijään