Nopeusrajoitus Mikkelin Juurisalmen ja Varpasaaren välille

Me adressin allekirjoittajina tuemme Vitsiälän kyläseuran aloitetta, jossa asetettaisiin nopeusrajoitus Mikkelin Juurisalmen ja Varpasaaren välille.

Juurisalmen ja Varpasaaren välinen väylä on kapea ja huvivesiliikenne on erittäin vilkasta. Väylän länsirannalla (Löydön ranta) on Mikkelin kaupungin yleinen uimaranta ja Vitsiälän kyläseuran ylläpitämä venelaituri. Vitsiälän kyläseuran alueella asuu n. 300 vakinaista asukasta ja kesäasukasta, joiden ainoa yleinen vene- ja uimaranta on Löydön rannassa. Väylän itärannalla on asutusta, joiden laitureille, veneille ja rannoille veneitten muodostama aallokko aiheuttaa myös suurta haittaa.

Veneitten koot ja nopeudet ovat kasvaneet viime vuosien aikana todella paljon, osittain Saimaan kanavan kautta tulevien veneiden ansiosta. Suurimmat veneet kesän -09 aikana olivat yli 20 m pitkiä, niitten massa jopa 35 tonnia ja nopeus maksimissaan 50-70 km/h (30-40 solmua). Tämän kokoisten- ja myös yleisen kokoluokan 12-15 metrin veneiden muodostama aallokko on todella suuri ja aiheuttaa vaaraa vesirajassa leikkiville pikkulapsille. Lisäksi vesi on aallokon johdosta jatkuvasti erittäin sameaa, rannat syöpyvät ja venelaiturissa olevat veneet ja laiturit vahingoittuvat. Erityisesti rannassa leikkiville pikkulapsille aiheutuva vaara on erittäin suuri, toistaiseksi on onneksi selvitty pienillä kaatumisilla ja mustelmilla huolehtivien vanhempien ansiosta. Matalassa rantavedessä aallot nousevat erittäin korkeiksi ennen rantaan iskeytymistään.

Veneväylä Juurisalmen ja Varpasaaren välillä on leveydeltään noin 70 – 150 metriä. Kapealla väylällä syntyy isojen ja lujaa ajavien veneiden ohittaessa tai kohdattaessa normaalista suurempia vaaratilanteita.

Mikkelistä tuleva ammattimainen risteilyliikenne ei aiheuta rannoille minkäänlaista haittaa, tosin heidän aluksen on hitaampia, mutta heidän liikennöintinsä on kyllä muutoinkin huomaavaisempaa rannoilla asuvia ja virkistyskäyttäjiä kohtaan.

Vitsiälän kyläseura ry    Ota yhteyttä adressin tekijään