Nopeusvalvontakameratolppien kieltäminen tieosuuksilla, missä ei ole kevyttä liikennettä

Me allekirjoittaneet edellytämme, että eduskunta ryhtyy toimiin ja valmistelee lakiesityksen, jossa kielletään kiinteiden nopeusvalvontakameroiden käyttö tieosuuksilla, missä ei ole kevyttä liikennettä.

Suomi on tutkitusti maailman liikenneturvallisimpia maita (International sos. 2019) ja suomalaisten lainkuuliaisuus on myös maailman kärkipäätä (Transparency International 2018). Suomessa nopeusvalvontamittarit on asennettu pääsääntöisesti sinne, missä kansalainen yleensä tahattomuuttaan syyllistyy liikennerikkomukseen. Nopeusvalvontakamerat ovat valtiolle suuri yksittäinen tulonlähde ja niiden vaikutus liikenneturvallisuuteen tieosuuksilla, missä ei ole kevyttä liikennettä, on olematon (Trafin tutkimus 6/2018). Trafin tutkimuksen lopputulos oli selkeä. Jos liikenneturvallisuutta halutaan parantaa, niin kameratolpat pitäisi poistaa.
Sen lisäksi, että kameratolpat tutkitusti aiheuttavat liikenneturvallisuuden vaarantamista, niin kameratolpat aiheuttavat myös liikenteestä johtuvien hiilidioksidipäästöjen merkittävää nousua. Suomen kokonaispäästöt ovat vuodessa (2019) 52,8 hiilidioksidiekvivalenttitonnia (milj. t CO2-ekv) (Tilastokeskus kasvihuonepäätöt 2019) ja siitä liikenteen osuus noin 20 % (VTT, lipasto). Liikenteen ilmastovaikutukset ovat noin 90 % tieliikenteestä. Jos Suomessa poistettaisiin kiinteät nopeusvalvontakamerat tieosuuksilta, joissa ei ole kevyttä liikennettä, niin sujuvan liikenteen johdosta liikennepäästöjen vuosittainen vähentyminen olisi merkittävää ja liikenneturvallisuus parempaa.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Tuukka Saimèn voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…