Opinto -eikä muihin tukiin kosketa!!

Hallituksen miesnerot, Sipilä ja Stubb aikovat leikata tuloista, jotta saadaan säästöä määräaikaan mennessä. Valitettavasti säästöä leikataan väärästä paikasta: koulutuksesta ja opiskelusta leikataan jopa 70 miljoonaa euroa vuoteen 2019 mennessä. Asiaa pahentaa se, että kampanjoiden aikana Sipilä ja Stubb lupasivat olla koskematta näihin leikattaviin kohteisiin.

Joten miten käy opiskelijoiden? Yhä enemmän heistä ajautuu lopulta tilanteeseen, jossa ei ole varaa opiskella ollenkaan ja näin työttömyys heidän keskuudessaan vain pahenee nykyisestä huonosta tilanteesta, koska ei ole varaa opiskella ammattiin jonka, kautta saada paremmin töitä. Yhä useammat joutuvat ehkä jopa muuttamaan takaisin vanhempiensa suojiin, kun ei ole varaa asua omillaan ja opiskella samaan aikaan. Nuoret aikuiset joutuvat ahdinkoon, masennusta ja muita mielialahäiriöitä esiintyy yhä enemmän, alkoholinkäyttö kasvaa.

Joten siis: vaadin, että hallitus muuttaa suunnitelmaansa siten, että opintotukileikkaukset peruutetaan KOKONAAN, ulkomailta tuleville pistettävät koulutusmaksut peruutetaan, työttömien ja eläkkeellä olevien tuet pidetään ennallaan ja säästetään mieluiten sieltä, missä on enemmän varaa säästää. Esimerkiksi juuri hallituksen ja muiden varakkaampien palkoista. Näin opiskelijat pääsevät paremmin itsenäistymään, opiskelujen kautta töihin ja työttömyys ei ainakaan kasvaisi. Sitä paitsi jos leikataan rahaa sieltä missä sitä on enemmän, säästöäkin tulisi enemmän. Tällöin opiskelijoiden oikeus sekä kaikkien tasa-arvoisuus toteutuisi ja Suomi olisi jälleen parempi paikka elää.

Meri Pohjola, opiskelija    Ota yhteyttä adressin tekijään