Adressi Suomen hallituksen opiskelijoita syrjivää politiikkaa vastaan

Me allekirjoittaneet olemme tyrmistyneitä tuoreeseen hallituksen budjettiesitykseen sisältyvästä opiskelijapolitiikan mahalaskusta. Toiveet opintotuen korottamisesta ja tulorajojen kohtuullistamisesta tyrmättiin ja korvattiin opintotukibudjettiin sisältyvällä 8 miljoonan euron leikkauksella.

Pienituloiset opiskelijat muodostavat yhden selkeän köyhyysryhmän. Opintotuen reaaliarvo on pudonnut 15 vuoden sisällä viidenneksen ja jää asumistuen kera selvästi alle pienimmän työttömyysturvan tason.

Hallituspuolueiden kesäiset puheet opiskelijoiden puolesta ovat osoittautuneet pelkäksi varhaiseksi vaalipopulismiksi. Jos hallitus ei korjaa esitystä, vastuullisen opposition on syytä tarttua vahvimpaan keinoonsa, välikysymykseen opiskelijoiden aseman parantamiseksi.

Adressi tullaan lähettämään eduskunnan kaikkien oppositiopuolueiden edustajille syyskuun lopussa, eli nimien keräämisen aikaa on noin kuukausi. Toivomme, että tässä vaiheessa asiaan ollaan jo todella paneutumassa, ja että oppositio on yhdessä rintamassa tehnyt eduskunnalle välikysymyksen asiasta. Mikäli hallitus ei muuta tehtyä budjettiesitystä, tulee hallitus muodostaa uudestaan, eli nykyisen hallituksen erota. Erityisesti kohdistamme adressimme kulttuuriministeri Tanja Saarelalle.