Ouluun tarvitaan kaupungin tukema sisähalli kaikille freestylelajien harrastajille

IMG_20220912_1933581.jpgSkeittiparkit ovat monelle nuorelle ja myös aikuiselle tärkeä paikka viettää aikaa ystävien kanssa ja harrastaa säännöllistä liikuntaa turvallisessa ympäristössä. Viimeisen parin vuoden aikana freestylelajien harrastajamäärä onkin ollut kovassa kasvussa Oulussa. Tämä näkyy esim. skeittiparkkien ruuhkautumisina sekä ruuhkautumisten aiheuttamina vaaratilanteina ja onnettomuuksina, vaikka virallisia harrastuspaikkoja onkin tullut lisää.

Oikea ongelma piilee siinä, ettei Oulun kaupungilla ole sisähallia missä skeittausta, scoottausta, BMX-pyöräilyä ja rullaluistelua pääsisi harrastamaan myös talvella turvallisesti ja edullisesti. Oulussa on s-ryhmän omistama superpark Liminigantullissa sekä Oulun rullalautailijat ry:n ylläpitämä skeittihalli Hiukkavaarassa. Nämä harrastuspaikat eivät kuitenkaan tavoita tai palvele suurinta osaa harrastajista tarpeeksi hyvin mm. sijainnin, hintojen ja huonojen teknisten ratkaisujen takia. Esim. Hiukkavaaran hallille kaikkien eri lajien harrastajat eivät pääse ja superpark on kallis sekä vaarallisesti suunniteltu ja toteutettu.

Kaupungilla on ollut iltavuoroja kerran viikossa Ouluhallilla loppu syksystä alku talveen, missä kaikki lajien harrastajat ovat päässeet käymään ilmaiseksi. Sekä X-on tapahtumassa on myös päässyt harrastamaan kyseisiä lajeja syyslomaviikolla. Ouluhallilla näkyykin vuodesta toiseen useita satoja harrastajia vuorojen aikana. Iso kiitos kaupungille tästä mahdollisuudesta. Jokainen lajin harrastaja kuitenkin tietää, ettei se ole tarpeeksi.

Ehdotan, että Oulun kaupunki lähtee tukemaan lajien harrastajia ja nuorten liikkuvuutta perustamalla maksullisen ja kaikille avoimen sisähallin keskustan palveluiden läheisyyteen. Hallin suunnittelussa tulisi ottaa huomioon paikallisten harrastajien toiveita ja ideoita mahdollisimman monipuolisesti. Tämä olisi mahdollista keräämällä työryhmän kaupungin henkilökunnasta ja kiinnostuneista lajien harrastajista, jotka voisivat kartoittaa mahdollisen tilan hankkeelle ja suunnitella toimivan kokonaisuuden jossa jokainen harrastaja lapsesta aikuiseen pääsisi nauttimaan harrastuksestaan turvallisesti myös talvella.

Mikäli kuulut lajien harrastajiin tai olet harrastajan vanhempi ja olet samaa mieltä tilanteesta ja hallin tarpeellisuudesta, niin allekirjoitathan adressin.

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Timo Autio voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä puhelinnumeroasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…