Ounasrinteen kirjaston säilyttämisen puolesta

Ounasrinteen kirjasto on koulun ja koko asuinalueen sivistyksen olohuone, jossa oppilaat ja alueen asukkaat käyvät lukemassa lehtiä, pelaamassa lautapelejä ja hoitamassa nettiasioita sekä käyttämässä monistuspalveluita. Sen takia pelkät lainausmäärät eivät ole suoraan verrannollisia käyttäjämääriin.

Oppilan suusta: Moni oppilas menee kirjastoon koulun jälkeen lainamaan kirjoja ja tekemään läksyjä, tai hengailemaan kavereiden kanssa. Jotkut jäävät odotamaan bussia kirjastoon. Sinä aikana monet löytävät kirjan "vahingossa" ja huomaavat, että lukeminen onhan kivaa!

Koulutyössä kirjaston rooli näkyy vahvasti kirjaston ja koulun yhteistyössä. Tämä työ pitää sisällään mm. kirjavinkkaukset, kirjastonhoitajan tekemät kirjapaketit luokkiin. Kaikki koulun oppilaat käyttävät kirjastoa koulutyössä ja jokainen oppilas saa ensimmäisellä luokalla oman kirjastokortin. Kirjastopolku etenee ykkösestä ysiluokkaan. Kirjaston henkilökunta on kouluttanut halukkaista oppilaista vertaiskirjavinkkareita.

Peruskoulu ja kirjasto ehkäisevät lukutaidon eriarvoistumista. Suomen korkeatasoinen koulutusjärjestelmä ja kattava kirjastoverkko lisäävät tasa-arvoa ehkäisemällä sosioekonomisesta taustasta syntyvää eriarvoisuutta. Kattava kirjastoverkkomme on merkittävä lukutaidon edistäjä ja ylläpitäjä – kirjastoa pidetään tärkeimpänä kulttuuripalveluna. Yli 90 % suomalaisista on sitä mieltä, että on vähintäänkin melko tärkeää, että oman asuinpaikkakunnan palveluihin kuuluu kirjasto. (https://lukukeskus.fi/10-faktaa-lukemisesta/)

Maanlaajuisesti on herännyt huoli peruskoululaisten luku- ja kirjoitustaidon rapistumiseen. Oaj:n puheenjohtaja Olli Luukkainen on huolissaan peruskoulunsa päättävien 9. luokkalaisten kykenemättömyydestä selvitä toisen asteen opinnoista heikon luku- ja kirjoitustaitonsa vuoksi. Tämä voi olla jopa yksi syy syrjäytymiseen, koska arjessa tarvittavat äidinkielen perustaidot eivät ole hallussa. Aiheutaako se ajan myöntä paljon suurempia kustannuksia kuin mitä nyt säästetään kirjaston lakkautamisella?

Alueella on myös paljon maahanmuuttajataustaisia asukkaita, joille kirjasto on tärkeä paikka kielen oppimiselle.

Ehdotamme, että saadaan tarvittavat säästöt esimerkiksi lisäämällä kaikissa kaupunginosakirjastoissa omatoimiaikaa, ja siten säästöjä henkilökunnan kustannukssa. Myös varaukset voisi toimittaa vain kerran tai kaksi kertaa viikossa  kaupunginosakirjastoihin.

Vanessa Täufer, Ounasrinteen koulun vanhempaintoimikunta    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Vanessa Täufer, Ounasrinteen koulun vanhempaintoimikunta voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…