Pääskyvuoren koulun homesiipi purettava

Pääskyvuoren koululla on esiintynyt homeongelmia jo vuodesta 1996 lähtien. Koulun alasiipeä on remontoitu useita kertoja vuosikymmenten saatossa yli viidellä miljoonalla eurolla. Korjaukset eivät ole kuitenkaan ratkaisseet sisäilmaongelmia ja tilat ovat olleet kokonaan suljettuja vuodesta 2015 lähtien.

Turun kaupunki suunnittelee tilojen osittaista korjausta pelkästään koulun homesiiven yläkertaan. Rakennuksen alla maanvaraisessa pohjalaatassa ja maanpaineseinissä on havaittu kosteutta useassa kohdassa myös viimeisimmissä tutkimuksissa vuonna 2015. Kosteusjakaumatutkimuksen mukaan kosteus nousee pohjalaattaan ja kantavien seinien alaosiin kapillaarisesti. Remontoivaksi suunniteltujen luokkahuoneiden alla oleville tiloille ei aiota tehdä mitään.

Myös remontoitavissa tiloissa on löydetty mm. pitkään jatkuneita vaarallisia kosteusvauriohomeita mm. sädesientä (aktinomykeetti) ja stachybotrusta.

Me allekirjoittaneet emme usko, että tilasta saataisiin homemyrkkykaasuista vapaata turvallista ja terveellistä tilaa millään toimenpiteillä, emmekä näe enempien verorahojen sijoittamisessa uuteen korjausyritykseen mitään järkeä. Uudisrakennus on pitkällä aikavalillä ainoa oikea ratkaisu.

Pääskyvuoren koulun vanhempainyhdistys    Ota yhteyttä adressin tekijään