PÄIJÄT-HÄMEESSÄ KOHTUUS ASIAKASMAKSUIHIN JA IRTI PERINTÄYHTIÖISTÄ!

ADRESSIKUVA_nettiadressi_kuva_1.png

Adressi Päijät-Hämeen hyvinvointialueen valtuustolle:

PÄIJÄT-HÄMEESSÄ KOHTUUS ASIAKASMAKSUIHIN JA IRTI PERINTÄYHTIÖISTÄ!

Arvoisat Päijät-Hämeen hyvinvointialueen tammikuussa 2022 vaaleissa valitut valtuuston jäsenet. Olette saaneet valtakirjan edistää ja huolehtia maakunnan asukkaiden sosiaali- ja terveydenhuollosta sekä pelastustoimesta. Hyvinvointiin kuuluu myös asukkaiden henkinen hyvinvointi ja toimeentulo. On suuri vääryys, että maksimaalisia voittoa tavoittelevan perintäyhtiön, aggressiivisen perinnän sekä kohtuuttomien asiakasmaksujen johdosta asiakkaat joutuvat maksuvaikeuksiin, joutuen tinkimään terveydenhoidosta saadakseen hankittua päivittäisen ruokansa.

Me allekirjoittaneet vaadimme hyvinvointialueen valtuustoa ja valtuutettuja päättämään asiakasmaksuista, perinnästä sekä täydentävästä ja ennaltaehkäisevästä toimeentulotuesta seuraavasti:

- sosiaali- ja terveydenhuollon asiakasmaksut puolitetaan asiakasmaksuasetuksen säätämistä maksimihinnoista ja terveyskeskusmaksujen perimisestä luovutaan

- yksityisten perintäyhtiöiden käytöstä luovutaan ja tehtävät siirretään suoritettavaksi omana työnä tai ostona Provincia oy:ltä, jossa myös hyvinvointialue on tai tullee olemaan vähemmistöosakas

- aluevaltuusto valvoo, että jatkossa ryhdytään noudattamaan uuden asiakasmaksulain mukaista määräystä asettaa asiakasmaksujen alentaminen ja perimättä jättäminen ensisijaiseksi suhteessa toimeentuloturvaan sekä tiedottaa tästä mm. asiakasmaksulaskun yhteydessä

- hyvinvointiyhtymän myöntämien täydentävän- ja ennaltaehkäisevän toimeentulotukien suuri hylkäysprosentti (45 %) herättää vakavan huolen käytänteiden lainmukaisuudesta, joten asia tulee viipymättä selvittää ja tehdä tarvittaessa korjaavat toimet vastaamaan lain henkeä ja määräystä

Vaadimme, että hyvinvointialue päättää viipymättä esittämistämme toimenpiteistä.

---------------------------------------------------------------------------------------------

Adressin nimienkeräys jatkuu.

Sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen järjestämisvastuu siirtyy hyvinvointialueille 1.1.2023, joten perittävistä asiakasmaksuista päätettäneen aluevaltuustossa vuoden 2022 aikana. Adressikeräystä jatketaan siihen saakka, kunnes asia tulee päätettäväksi aluevaltuustossa.

Huom! Adressin perustelut tiedotteessa

Seppo Korhonen, asukas- ja soteaktiivi    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Seppo Korhonen, asukas- ja soteaktiivi voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

TAI

Huomaathan, ettet voi vahvistaa allekirjoitustasi vastaamalla tähän viestiin.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…