Päiväkeskusta ja ensisuojaa ei voi sijoittaa päiväkodin naapuriin

Vastustamme päiväkeskuksen ja ensisuojan sijoittamista päiväkodin naapuriin Turussa

Sirkkalan päiväkeskus ja Sillankorvan ensisuoja aiotaan siirtää aivan Vaahteramäen päiväkodin vieressä sijaitsevaan Mäntykotiin.
Sirkkalan päiväkeskus on Turun kaupungin Hyvinvointitoimialan ylläpitämä päihdehuollon avopalveluyksikkö, joka on avoinna arkisin virka-aikaan. Päiväkeskuksessa asiakkaat voivat esimerkiksi saada neuvontaa viranomaisasioinnissa, ruokailla, peseytyä ja katsella tv:tä. Päihteiden käyttö ja hallussapito on päiväkeskuksessa kielletty.
Mäntykotiin on suunniteltu sijoitettavaksi myös Sillankorvan ensisuoja, joka sijaitsee nykyisin Raunistulassa. Ensisuoja on asunnottomille suunnattu tilapäinen majoituspaikka. Se on avoinna kaikkina vuorokauden aikoina ja sinne saa tulla päihtyneenäkin.
Vaahteramäen päiväkodin johtokunta ja henkilökunta ovat erittäin huolissaan siitä, että päiväkeskuksen ja ensisuojan asiakkaat tulevat aiheuttamaan häiriötä ja turvattomuutta päiväkodin välittömässä läheisyydessä, kuten on käynyt kyseisten yksiköiden nykyisissäkin sijoituskohteissa.
Pienille lapsille kohtaamiset päiväkeskuksen ja ensisuojan asiakkaiden kanssa voivat olla traumaattisia, ja on vastuutonta edes ajatella tällaisten yksiköiden sijoittamista aivan pikkulasten päivittäisen toimintaympäristön kylkeen. Kaikista mahdollisista sijoituspaikoista päiväkodin naapuri lienee se huonoin mahdollinen.
Me allekirjoittaneet vastustamme Sirkkalan päiväkeskuksen ja Sillankorvan ensisuojan sijoittamista Vaahteramäen päiväkodin naapurissa sijaitsevaan Mäntykotiin, koska haluamme, että Vaahteramäen päiväkodin ympäristö säilyisi jatkossakin viihtyisänä ja turvallisena, eikä pienten lasten tarvitsisi päivittäin kohdata päihdeongelmiin liittyviä lieveilmiöitä.

Anna-Sofia Salo / Vaahteramäen päiväkotiyhdistys Ry    Ota yhteyttä adressin tekijään