Pakistanilaispastorin ja perheen saatava jäädä Suomeen

Pastori, hänen puolisonsa sekä 11- ja 7-vuotiaat lapset saapuivat Suomeen syksyllä 2014. He olivat hengenvaarassa kotimaassaan Pakistanissa perheen kristinuskon vuoksi. Pastori ja hänen vaimonsa hoitivat vielä kaksi vuotta sitten työkseen pientä 60 hengen helluntaiseurakuntaa Pakistanin pääkaupungissa Islamabadissa.

Eräänä päivänä yli kaksi vuotta sitten perheen poika pudotti koulussa vahingossa pulpetilta lattialle kirjan, joka sattui olemaan profeetta Muhammedin elämänkerta. Tämän välikohtauksen myötä perhe joutui hengenvaaraan ja perhettä pahoinpideltiin useita kertoja. Heitä vaadittiin kääntymään islamiin ja pastori oli pyytänyt viikon miettimisaikaa. Kun se myönnettiin, he pakenivat Turkin kautta lentäen Suomeen.

Perhe on odottanut Suomessa turvapaikkaa jo kahden vuoden ajan. Lapset ovat suomalaisessa koulussa ja oppineet suomen kieltä hyvin. Maahanmuuttovirasto antoi kieltävän päätöksen oleskeluluvasta jo viime vuonna. Päätöksen mukaan Pakistan on perheelle turvallinen (huolimatta siitä, että pastorin isä tapettiin perheen paon jälkeen ja pastorin sisar katosi samassa nujakassa). Helsingin hallinto-oikeus hylkäsi valituksen asiasta tämän vuoden kesällä.  Perhe on anonut valituslupaa. Tuorein käänne asiassa ovat Pakistanista saadut uudet todisteet tilanteen vaarallisuudesta pastorille. Siksi perhe on jättänyt uuden turvapaikkahakemuksen. Allekirjoitathan tämän adressin. Emme saa lähettää perhettä kuolemanvaaraan.