Pasilan kivilinna on suojeltava

Ilmalan aseman välittömässä  läheisyydessä sijaitsee Kati Sinenmaan jo reilun 20 vuoden aikana rakentama Pasilan kivilinna. Kivilinna sijaitsee Valtion rautateiden mailla, eikä se häiritse ketään, paitsi Helsingin kaupunkia, joka on pikselimuotoisessa vuoden 2016 yleiskaavassa osoittanut siihen keskustatoimintoja kivilinnan viereen suunniteltua Pasilan ratapihan sinänsä kannatettavaa kaavoitusta varten. Pasilan ratapiha-alueen kaavoituksessa tulee kunnioittaa paitsi luontoalueiden rajoja, myös kulttuurihistoriaa.

Kivilinna on ainutlaatuinen, luontoon hyvin maastoutunut ja siihen sopeutunut muistomerkki ihmisen ja luonnon suhteesta. Kivilinnan alue on sen verran pieni, että se ei ratkaise varsinkaan esitystavaltaan epäselvän ja moniselitteisen yleiskaavan mitoitustarpeita. Tällaisena se toimisi innoittavana, rohkaisevana esimerkkinä ihmisyksilöille, mutta myös opettavaisena esimerkkinä ihmisen ja luonnon, rakennetun ja rakentamattoman ympäristön vuoropuhelusta. Se on sekä kulttuuri- että luonnonhistoriallisesti ainutlaatuinen. Adressin allekirjoittajat toivovat, että kivilinna jäisi pysyvästi rauhoitetuksi kulttuurihistorialliseksi muistomerkiksi.

Michael Perukangas    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Michael Perukangas voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…