Pelastetaan Jyväskylän kaupungin palvelut!

Adressi Jyväskylän kaupungin säästötoimien oikeanlaisesta kohdentamisesta. Ja malttia toteuttaa viisaita ja oikea-aikaisia säästötoimenpiteitä, ilman palveluiden heikentämistä tai työntekijöiden vähentämistä.

Kesäkuussa 2020 Jyväskylän kaupunki aloitti massiiviset yhteistoimintaneuvottelut säästötavoitteena 12,5 miljoonan säästöt. Vähennystavoite tuolle säästölle on 200 henkilötyövuotta eli n.180 henkilöä. Avattuna se tarkoittaa kuntalaisten palveluiden heikentymistä/ulkoistamista  ja työvoiman vähentämistä, lomauttamista tai muita palvelussuhteen heikennyksiä. Nämä leikkaukset kohdistuvat eniten juuri heikoimmassa asemassa oleviin palvelun saajiin sekä pienipalkkaisiin työntekijöihin.

Valtio on tukenut Jyväskylän kaupunkia kuntatalouden tukipaketilla 23,5 miljoonaa eurolla, peruspalveluiden valtionosuudella 18,5 miljoonaa eurolla sekä luvannut korvata täysimääräisesti kaikki koronatestauksesta ja koronamaskeista Jyväskylälle aiheutuneet kulut. Jyväskylän kaupunginhallitus haki myös 5 miljoonan euron harkinnanvaraista valtionosuuden korotusta. Valtion budjettiriihessä luvattiin myös kunnille lisää rahaa. Laskimme, että mikäli ne jaetaan samoin perustein kuin ennen, Jyväskylä saisi ensi vuonna lisää rahaa valtiolta n. 37 miljoonaa euroa. Alijäämän kattamiseen on annettu myös 2 vuoden lisähelpotusaika, joten sopeuttamis aikaa on runsaasti ilman, että tarvitsee tehdä tällaisia paniikkiratkaisuja.

Henkilöstö ja henkilöstöjärjestöt ovat esittäneet vaihtoehtoisia keinoja tehdä säästöjä ilman, että se tarkoittaisi irtisanomisia tai palveluiden heikentymistä. Näitä ovat mm. kaupungin kiinteistöjen parempi hyödyntäminen, veronkorotus, hankinta -ja osto-osaamisen parantaminen.

Henkilöstö osallistuu näihin säästötoimenpiteisiin parhaiten tuottamalla laadukkaita ja oikea-aikaisia palveluita kuntalaisten tarpeisiin.

Ennaltaehkäisevillä palveluilla säästetään pitkässä juoksussa raskaimmista ja korjaavista palveluista.

Jyväskylän JHL:n jäsenistä n. 600 jäsentä vastasivat kyselyyn ja olivat sitä mieltä, että eivät hyväksy palveluihin ja työvoimaan kohdennettuja leikkauksia. Varmasti myös te pystytte tähän samaistumaan.

Me tämän nettiadressin allekirjoittaneet vaadimme, että Jyväskylän kaupungin palvelut tulee säilyttää vähintään nykyisellä tasolla ja turvata tarvittavan henkilöstön määrä työpaikoilla.

Kimmo Ahonen ja Mika Pollari    Ota yhteyttä adressin tekijään