PELASTETAAN KUOPIOSSA MINNA CANTHIN TALO!

HEI! Nyt pelastetaan yksi Suomen kulttuurihistoriallisista merkkirakennuksista, Kuopiossa sijaitseva Minna Canthin talo! Annetaan tukemme kulttuurineuvos Veijo Baltzarille.

Kulttuurineuvos ja kirjailija Veijo Baltzar on tehnyt tarjouksen Minna Canthin kotitalosta Kanttilasta, jonka omistaa rakennusyhtiö NCC. Hyvänä uutisena on se, mikäli ostotarjous menee läpi, että kirjailija aikoo asua talossa, ennen kuin rynnätään remontin kimppuun.

”Tällaisen rakennuksen kanssa ei voi lähteä soitellen sotaan. Ensiksi viettäisin talossa muutaman kuukauden, ennen kuin yhteenkään lautaan saisi koskea. On perehdyttävä syvällisesti talon henkeen ja omaan ääneen. Talo on ollut menossa huonoon suuntaan ja pahasti. Kulttuurihistoriallisesti arvokas rakennus on jätetty täysin heitteille.”

Rakennus on yksi Suomen kulttuurihistorian eurooppalainen merkkipaalu, ja siitä tulee pitää erittäin hyvää huolta. Baltzarin mielestä rakennus on korjattava perinteitä ja talon historiaa kunnioittaen ja luovasti siten, että talo on täynnä toimintaa ja elämää kuten se Minna Canthin aikaan oli.

Kulttuurineuvos Veijo Baltzar perustaisi Minna Canthin taloon kulttuurikeskuksen, joka jatkaa rakennuksen pitkää historiaa. Kulttuurikeskukseen tulisi elävä kulttuurikahvila, taidegalleria ja teatteritoimintaa, kirjallisuuspiiri ja kirjailijaresidenssejä.

“Kirjailijana ja kulttuurineuvoksena on luontevaa, että jatkan naiskirjailijan perinnettä ja tuon sen tähän päivään. Minna Canthin talo oli tuolloin ja tulisi olemaan nyt ikkuna Eurooppaan.”

Kuopiosta kotoisin oleva Baltzar uskoo, että hankkeeseen osallistuminen kiinnostaisi monia kuopiolaisia. Hän haluaisi toteuttaa hankkeen kuopiolaisten kanssa yhdessä, heitä kuunnellen: “Kulttuurikeskuksesta pitää tulla kuopiolaisten oma paikka.” Baltzarin mielestä kyse on myös siitä että kuopiolaiset nuoret ja tulevat sukupolvet ottaisivat talon omakseen, ja veisivät perintöä eteenpäin, eivätkä lähtisi kaupungista.