Pelastetaan Pulpin koulu!

Lappeenrannan kaupungilla on tehokkaasti karsittu Joutsenon alueen pienempiä kouluja ja sama jatkuu edelleen. Koululle on luvattu peruskorjaus, jota on aina siirretty kauemmas tulevaisuuteen. Nyt ollaan esittämässä Pulpin koulun sulkemista jo vuonna 2026. Koululaisia ollaan siirtämässä Joutsenon kouluun, jonka kapasiteetti on jo nyt ylitetty. Jos suunnitelma koulun lakkautuksesta, ja oppilaiden siirrosta toteutuu vuodelle 2026, ylittyy Joutsenon koulun kapasiteetti entisestään.

Ennen 2030-lukua Pulpin oppilaiden siirtäminen Joutsenon kouluun on teko, jolla on tuhoisat seuraukset monen oppilaan koulunkäyntiin. Kirjaston sijoittaminen sinne samaan aikaan on vielä absurdimpi ajatus.

Pulpin koulu on hyvin toimiva kokonaisuus. Ryhmäkoot pystytään pitämään inhimillisinä. Koulutyö sujuu, opettajat ja oppilaat tuntevat toisensa. Koulussa on hyvä yhteishenki. Tästä kertoo mm. vuosittain yhdessä järjestettävä kaverikierros, joka on todella yhteisöllinen tapahtuma. Koulun tiloissa toimii esikoulu ja päiväkoti on viereisessä rakennuksessa. Tämä mahdollistaa saumattoman yhteistyön koulun ja päiväkodin kesken. Mitä hyödyttää koulun jättäminen nykykunnossa tyhjilleen? Tyhjillään olevassa rakennuksessa kulut juoksevat edelleen noin kolmanneksena siitä, mitä käytössä ollessaan.

Rakennuksessa on paljon muutakin kuin koulu. Se on alueen sydän. Koulurakennus tarjoaa tilat erilaisille harrastuksille, niin lapsille kuin aikuisellekin. Lähellä perheitä oleva koulu on tärkeä, se luo turvallisen ympäristön lapsille. Joutseno on maantieteellisesti laaja alue, välimatkat ovat pitkiä. Hyvin monet lapset ovat jääneet vaille inhimillisen matkan päässä olevaa lähikoulua. Koulukuljetukset ovat lisääntyneet. Pulpin koulun sijainti on erinomainen, se on keskellä asuinalueita. Lapset kulkevat koulumatkat omin voimin, joko jalan tai pyörällä. Mihin jää hyötyliikunta, jos oppilaat kyyditetään kauempana sijaitsevaan kouluun busseilla? Nyt kuljettu matka kouluun on ollut pienille kulkijoille sopiva aamuun herättäjä ja iltapäivän piristäjä.

Pulpin koululle kulkeminen on myös turvallinen, sillä vaarallisia tienylityksiä ja risteyksiä ei alueella ole juurikaan. Matkalla Joutsenon kouluun on mm. vaarallisen junaradan sekä Teollisuustien ylitys, mikä on raskaasti liikennöity. Lapset eivät voi olla aina se, jolta leikataan. Koulut ja lapset eivät ole pelkkä menoerä, vaan mahdollisuus, johon pitäisi panostaa. Haluamme säilyttää Pulpin alueen elinvoimaisena. Elämää pitää olla muuallakin kuin keskustassa.

Vaadimme Pulpin koulun säilyttämistä alueen lähikouluna jatkossakin.

IMG_20220603_092102.jpg

Pulpin koulun vanhempaintoimikunta         Ota yhteyttä adressin tekijään