Pohjanmaan Hyvinvointialueen ajanvarauksen parantaminen

Me allekirjoittaneet vaadimme, että Pohjanmaan Hyvinvointialueen hoidon tarpeen arviointiin pääsyä (puhelinajanvaraus) parannetaan siten, ettei jokaisen, joka siihen numeroon yrittää ottaa yhteyttä, tarvitse viettää kohtuutonta aikaa puhelimen ääressä. Tällä hetkellä Asiakaspalvelukeskuksen numeroon soittaminen saattaa kestää jopa tunnin ja ylikin. Asiaa ei paranna se, että on mahdollisuus jättää soittopyyntö, sillä se soitto saattaa tulla vasta seuraavana tai sitä seuraavana päivänä - tai ei olleenkaan. Seniorilinjalle soitettaessa ajanvarausnumeroon soitto on lähes yhtä mahdotonta ajanhukkaa, siihen soitettaessa ei edes ole mahdollista jättää soittopyyntöä vaan on odotettava kunnes joku vastaa.

Teveysasemien 'hätäohje' on ollut tulla paikanpäälle varaamaan aika ja niin ovat monet lähellä asuvat myös alkaneet tehdä, mutta onko mielestänne kohtuullista palata näin alkeelliseen tapaan, jollaista oli ennenkuin puhelimet yleistyivät. Kaikilla ei ole edes siihen mahdollisuutta, sillä  maaseudulla matka terveysasemalle saattaa olla kymmeniä kilometrejä eikä täällä kulje paikallisbussit muutaman kymmenen minuutin välein. Itse asiassa niitä ei kulje lainkaan eikä kaikilla ole välttämättä edes omaa autoa.

Vaaadimme paluuta entiseen hyvään aikaan, jolloin terveysasemalle soitettaessa puhelimeen vastattiin kohtuullisessa max. 5 minuutissa ja ajan sai varattua.