Porin Vähärauman kaikille koululaisille väistötilat viipymättä

Me tämän adressin allekirjoittaneet vaadimme, että Porin Vähärauman koulun kaikille oppilaille osoitetaan puhtaat ja terveelliset väistötilat viipymättä.

Taustaa:
Vähärauman vanha kivinen koulurakennus on asetettu käyttökieltoon hälyttävän vaarallisen sisäilman vuoksi. Asiasta päätti 6.9. Porin kaupungin ympäristöterveysjaosto yksimielisesti. Käyttökiellosta huolimatta rakennuksessa opiskellaan lokakuun loppuun saakka. Sen jälkeen osa oppilaista siirretään Tiilimäkeen väistötiloihin, mutta suurin osa oppilaista jää Vähärauman uudempaan koulurakennukseen keskelle remonttityömaata.

Myös uudemmasta matalasta koulurakennuksesta on löytynyt useita kosteus- ja mikrobivaurioita. Mikrobilöytöjen seassa on esimerkiksi sädesientä. Nämä mikrobit ovat terveydelle erittäin haitallisia ja voivat aiheuttaa pahimmassa tapauksessa esimerkiksi loppuiän kestävän astman.

Kartoituksemme mukaan todella moni oppilas kärsii päivittäisestä päänsärystä, pahoinvoinnista, uupumuksesta, yöllisistä nenäverenvuodoista ja toistuvista infektiokierteistä. Oireileva lapsi ei kykene täysipainoiseen opiskeluun. Osa opettajista on sairaslomalla, koska ei pysty enää opettamaan kyseisissä rakennuksissa. Tällä hetkellä kaikkein pienimpiä saattaa opettaa sijainen vailla opettajankoulutusta. Monelle luokalle on osoitettu "väistötilat" remontissa olevan luokan välittömässä läheisyydessä tai varastohuoneessa, jotka ovat yhtälailla sisäilmaltaan saastuneita tiloja.

Alunperin kattoremonttiin osoitetut rahat käytetään nyt koulun pintaremontointiin, eli niin kutsuttuihin tiivistystoimenpiteisiin, tilkitsemällä seinien, kattojen ja lattioiden reikiä, puhdistamalla pintoja ja ilmanvaihtokoneita. Homeongelmaahan tällä ensiavulla ei poisteta ja syksyn sekä talven saapuessa huonokuntoinen katto ei varmasti paranna asiaa. On hulluutta laittaa satoja tuhansia euroja kouluremonteihin, joilla ongelmaa ei saada poistettua. Tämä sama kuvio on toistunut kymmenissä kouluissa ympäri Suomen. Mielestämme korjausrahat pitäisi käyttää puhtaiden väistötilojen hankintaan ja alkaa rakentaa uutta koulua, sillä se on väistämättä edessä lähivuosina.

Marjaana Vilponen    Ota yhteyttä adressin tekijään