Pro Imatrankosken kirkko

Jääski-seura ry vetoaa, että Imatrankosken kirkko säilytetään Imatran seurakunnan omistuksessa ja kirkkokäytössä.

Kirkkorakennus muodostaa kauniin kokonaisuuden keskellä Imatraa yhdessä sankarihautausmaan, Karjalan itkuvirsi-muistomerkin, Kosken koulukeskuksen ja Valtionhotellin kanssa Imatrankosken ja Vuoksen rannalla.

Kirkon merkitys luovutetun Karjalan perinnön kantajana ja vuonna 1415 alkaneen Jääsken seurakunnan työn jatkajana on suuri. Talvi- ja jatkosodan aikana suurin osa Karjalan kirkoista tuhoutui. Myös Jääsken kirkko poltettiin.

Imatrankosken kirkko rakennettiin 1954, kun Jääsken seurakunta lakkautettiin ja sen varallisuus kohdistettiin kirkon rakentamiseen. Imatrankosken kirkkoon sijoitettiin palavasta Jääsken kirkosta viime hetkillä pelastettu, Arvid Liljelundin maalaama alttaritaulu sekä arvokasta sakraalista esineistöä, mm. vuodelta 1696 peräisin oleva messukasukka.

Imatrankosken kirkko on merkittävä karjalaisen kulttuurihistorian ja karjalaisen perinnön kantaja. Se on osa maamme ja siirtokarjalaisten historiaa.

Kirkko on myös Imatran kaupunkikuvaan ja imatralaisten identiteettiin kiinteästi kuuluva arvorakennus esineistöineen, jossa monet sukupolvet ovat kokeneet elämänsä merkittävimpiä hetkiä; konfirmaation, ristiäiset, häät, hautajaiset.

Imatrankosken kirkko on arvokkaan historiansa lisäksi toiminnallinen keskus, jossa kokoontuu mm. lasten päiväkerhoryhmiä. Alueella on runsaasti uutta rakennuskantaa mm. hoivakoteja, joiden asukkaat ovat lähikirkon käyttäjiä.

Allekirjoittamalla tämän adressin olet mukana vetoamassa Imatrankosken kirkon säilyttämisen puolesta Imatran seurakunnan omistuksessa ja kirkkokäytössä.

IKkirkko_vaaka1.jpg

Jääsken kirkkojen ja Imatrankosken kirkon historiasta voi lukea Jääski-seuran nettisivuilta

Jääski-seura ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Jääski-seura ry voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Emme näytä puhelinnumeroasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…