Rehtori Lauri Lajusen on erottava

Lauri Lajunen ei ole enää oikea henkilö hoitamaan Oulun yliopiston rehtorin tehtäviä. Hänen tekonsa ja lausuntonsa kertovat selvästi, ettei hän ole enää tehtäviensä tasalla, joten on sekä opiskelijoiden että koko yliopiston edun mukaista, että hän jättää virkansa niin pian kuin mahdollista.

Rehtori Lajunen on julkisuudessa esittänyt kannanottoja 1000 euron lukukausimaksujen puolesta, vaikka yliopistolain 8 §:ssä selkeästi todetaan, että yliopisto-opetus on maksutonta. Lukukausimaksut asettaisivat korkeakouluopiskelijat eriarvoiseen asemaan ja lisäisivät opiskelijoiden toimeentulovaikeuksia pakottaen erityisesti pienituloiset opiskelijat töihin opintojensa ohessa, mikä puolestaan hidastaisi opiskelijoiden valmistumista.

Rehtori Lajunen kannustaa korkeakouluja "luopumisosaamiseen", millä hän tarkoittaa sitä, että kunkin korkeakoulun tulisi miettiä, mistä tieteenalasta tai -aloista se voisi luopua. Toisin sanoen hän on halukas kaventamaan olemassa olevaa opintomahdollisuuksien ja tieteenalojen kirjoa vapaaehtoisesti. Käytännössä luopujan asemassa ovat Oulun yliopistossa olleet lähinnä humanistiset tieteenalat. Luopumisosaaminen on mahdollistunut uuden yliopistolain myötä, joka takaa yliopistoille entistä suuremman autonomian sekä yritysvetoisen rahoituksen. Näitä seikkoja rehtori Lajunen on varauksettomasti puoltanut.

Sen lisäksi, että rehtori Lajusen visiot yliopiston ja opiskelijoiden tulevaisuudesta ovat vähintäänkin kyseenalaisia, on hän toimillaan jo nyt onnistunut saamaan aikaan huomattavaa vahinkoa Oulun yliopistolle. Hänen ja yliopiston muun ylimmän hallintoportaan toimesta 110-vuotias Kajaanin opettajankoulutusyksikkö lakkautetaan kokonaan vuoteen 2013 mennessä. Raskaasti tappiollinen Oulun yliopisto menettää Kajaanin opettajankoulutusyksikön alasajon myötä tuloskuntoisen sivutoimipisteen sekä kansainvälisesti merkittävää tutkimustoimintaa. Näistä toimenpiteistä on aiheutunut yliopistolle huomattavia imagotappioita.

Kajaanin OKY:n opiskelijoista valmistuu tilastojen mukaan noin yhdeksänkymmentä prosenttia yliopiston tavoitteena olevassa viiden vuoden aikataulussa, kun Oulun pääkampuksen opettajaopiskelijoiden valmistumisaste on tällä hetkellä 57 prosenttia. Lisäksi Kajaanista vuonna 2007 lopetetun ja Ouluun keskitetyn varhaiskasvatuksen maisterikoulutuksen valmistumisaste on Oulussa romahtanut. Kajaanissa varhaiskasvatuksen maisterikoulutuksen valmistumisaste on järjestelmällisesti pysytellyt 80 - 90 prosentin tasolla, kun taas Oulussa valmistumisaste on tällä hetkellä vain noin 10 prosenttia sisään otetuista. Lakkauttamalla kustannustehokkaan Kajaanin yksikön Oulun yliopisto on ainoastaan pahentanut jo ennestään vaikeaa taloustilannettaan.

Kajaanin yksikön lakkauttamisen myötä odotettavissa on opiskelijavirta Kajaanista Ouluun. Tämä lisää paineita yliopistoa kohtaan, jonka velvollisuus on järjestää tarvittavat resurssit kajaanilaisten opiskelijoiden loppuun kouluttamiseksi. Huonosti valmisteltu siirtoprosessi johtaa ennen pitkää kajaanilaisten opiskelijoiden oikeusturva- ja yhdenvertaisuusaseman heikentymiseen suhteessa Oulun pääkampuksen opiskelijoihin.

Maksuton koulutus on kaikkien edun mukaista, samoin eri tieteenalojen mahdollisimman laaja kirjo. Rehtori Lajunen ja Oulun yliopisto taipuvat ulkopuolisen rahoituksen edessä niin helposti (esim. autoprofessuuuri, luentosalien nimimuutokset jne.), että opiskelijalle jää kuva, ettei toiminnan taustalla ole minkäänlaista harkintaa tai pitkäjänteistä suunnitelmaa.

Asia on paikallisuutensa ohella yhä enenevässä määrin valtakunnallinen. Moni yliopisto maassamme kamppailee parhaillaan samojen kysymysten äärellä. Oulussa peruuttamattomia rakennemuutoksia ajetaan läpi voimalla ja nopeasti. Katsomme rehtori Lajusen olevan suurimmassa vastuussa yliopistomme kielteisestä kehityksestä, ja vaadimme tämän vuoksi häntä välittömästi eroamaan virastaan. Toimillaan hän on aiheuttanut suurta vahinkoa Oulun yliopistolle ja koko tiedeyhteisölle. Kysymmekin: Onko Oulun yliopiston hallituksella kykyä ja uskallusta luopua rehtori Lajusesta?

Adressi luovutetaan toukokuun 2011 alussa Oulun yliopiston hallituksen puheenjohtaja Hans Söderlundille.

Oulun Punavihreät Opiskelijat ry ja Kainuun Vihreät Nuoret ja opiskelijat ry    Ota yhteyttä adressin tekijään