Saariselän päiväkodin vuorohoito säilytettävä nykyisellään

Inarin kunnassa on käynnissä selvitys päiväkotien vuorohoidon yö- ja sunnuntaihoidon keskittämisestä yhden yksikön alle. Tämä tarkottaisi todennäköisesti, että Saariselällä tarjottaisiin päivähoidon lisäksi vain ilta- ja lauantaihoitoa.

Tämä päätös ei vaikuta vain perheellisten arkeen vaan myös yrityksien henkilöstötilanteeseen ja rekrytointiin sekä tietysti koko kylään, kun lapsiperheiden palveluista supistetaan. Saariselällä suurin osa työpaikoista tarjoaa vuorotyötä, jolloin vuorohoidolla on todella tärkeä merkitys. Jos yö- ja pyhähoito siirtyy pois Saariselältä ja paikallisille vanhemmille tulee ajettavaksi 130-140km päivässä lasten hoitomatkoihin, ei ehkä kannata viedä lasta enää hoitoon vaan jäädä lapsen kanssa kotiin. Yritys menettää työntekijän ja työntekijä menettää tärkeät lisät palkkaan. Lapsella päivät pitenevät, vanhemmat väsyvät, päiväkoti vaihtelee, aikuiset vaihtelevat. Millaisen perustan tämä luo lapselle ja hänen turvallisuudentunteelleen? Eikö lapsen etu tulisi ottaa aina ensin huomioon?

Tällä päätöksellä haetaan ehkä säästöjä lyhyellä aikavälillä, mutta ei nähdä tulevaisuuteen. Inarin kunnan asukasmäärät ovat kasvussa, mutta kuinka kauan, kun lasten palveluista supistetaan. Kunta menettää tärkeitä veronmaksajia perheiden muuttaessa parempien palveluiden kuntiin. Tilalle saadaan sesonkityöntekijöitä, jotka maksavat veronsa kotikuntiinsa. Työpaikat joutuvat mahdollisesti supistamaan toimintaansa, kun ei ole työntekijöitä tekemään työtä.

Saariselän päiväkodin vuoronhoidon täysi jatkuminen on äärimmäisen tärkeää niin vanhemmille, yrityksille kuin koko kylälle. Saariselkä on Inarin kunnan tärkeimpiä vetovoimatekijöitä ja niin sen täytyy pysyäkin. Palveluiden supistaminen ei tue alueen kehittymistä eikä näin houkuttele yrityksiä, tekijöitä eikä asukkaita alueelle.

Leena Ruotsalainen / Saariselän Kyläyhdistys ry    Ota yhteyttä adressin tekijään

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla hyväksyn sen, että Leena Ruotsalainen / Saariselän Kyläyhdistys ry näkee kaikki tällä lomakkeella antamani tiedot.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Annan suostumukseni siihen, että tällä lomakkeella antamiani tietoja käsitellään seuraavissa tarkoituksissa:

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…