Sähköä kaikkiin koteihin järkevään hintaan

Sähkön hintakehitys on nyt ennätyskorkealla. Tällä hetkellä (05.08.2022) energiayhtiöt kauppaavat sähkösopimuksia 15-33c kWh välillä. Halvin sopimus taisi olla Fortumin tarjoama toistaiseksi voimassa oleva sähkösopimus, jossa hinta tarkistetaan kvartaaleittain. Kallein taas oli KSS Energian tarjoama 12 kk määräaikainen sähkösopimus 36,1c per kWh ja 24 kk määräaikainen sähkösopimus Helenillä 33,60 c per kWh (klo 7-22) ja 26,4 c per kWh ( klo 22-7).

Lasketaan seuraavaksi kuinka paljon sähkö kustantaa kuukaudessa,  vasemmalla  sähkön hinta laskettuna 15 sentillä ja oikealle 30 sentillä (laskuissa ei oteta huomioon ollenkaan sähkösiirto- ja kuukausimaksuja, ne ovat vielä erikseen).

Kulutus per kk:
100 kWh – 15 - 30 e
200 kWh – 30 – 60e
500 kWh – 75 – 150e
1000 kWh – 150 – 300e
1500 kWh – 225 – 450e
2000 kWh – 300 – 600e
3000 kWh – 450 – 900e

Sähkön hinta on 2000 luvulta vuoden 2021 asti ollut aika maltillinen eli n. 5-10 c per kWh.

Maailman energiamarkkinoita vaikuttavat useat tekijät, mutta mitä aikoa eduskunta tehdä asialle? Mielestäni asia on tapetilla jokaisessa taloudessa ja kuuma puheenaihe työyhteisön kahvipöydässä, että miten ensi talvena riittävät ansiot sähkökuluihin. Siitä syystä mielestäni asia on käsiteltävä eduskunnassa ja pohdittava, että mitä vaihtoehtoja on olemassa, jotta kaikilla olisi vara kohtuuhintaiseen sähköön.

Hyviä mielipidekirjoituksia Hesarissa:

Sähkön alkuperätakuu on uudistettava:

Energiayhtiöiden pitää osallistua säästötalkoisiin:

Saa jakaa eri alustoilla (Facebook, Twitter, Whatsapp, Instagram, TikTok jne.)

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Veikko voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…