SEURASAAREN UIMALA ON SÄILYTETTÄVÄ NYKYISELLÄÄN

Seurasaari.jpg

Me tämän adressin allekirjoittajat vaadimme, että Seurasaaren meriuimalan alue säilytetään nykyisessä muodossaan. Suunnitelmat saunan rakentamiseksi minnekään uimalan alueelle pitää hylätä kaikilta osin.

Helsingin kaupunki suunnittelee saunan rakentamista uimalaan. Hanke pienentäisi naisten puoleista ranta-aluetta varjoisine männikköineen käytännössä puoleen nykyisestä. Saunalta jäljelle jäävä alue olisi pääasiassa jyrkkää kalliorinnettä, jolla ei ole mahdollista oleskella turvallisesti.

Suunnitelman mukaan saunan ja naisten alueen väliin rakennettaisiin aita. Yksityiselle toimijalle vuokrattavan saunan yhteyteen tulisi myös kahvila- ja ravintolatoimintaa. Kaupunki on jo aloittanut saunatoiminnan kilpailutuksen, joka päättyy 30.9.2021. Saunan alueen vuokra-aika olisi 30 vuotta.

Seurasaaren uimala on toiminut vuodesta 1906 lähtien ainutlaatuisena kaupunkilaisten virkistyspaikkana. Nykyisessä muodossaan se on ainoa Helsingin yleinen uimaranta, missä kaupunkilaiset, joilla ei ole omaa kesämökkiä, voivat liikkua naturistina tai uimapuvussa, naiset ja miehet omilla puolillaan katseilta suojattuna.

Monille kävijöille, jotka eivät henkilökohtaisista syistä voi tai halua mennä yleiselle uimarannalle, Seurasaaren uimala on korvaamaton levähdyspaikka. Erityisesti naisille, joihin seksuaalinen häirintä kohdistuu eniten, uimala on rauhan tyyssija. Myös yksin kävijöiden tavarat ovat olleet turvassa. Uimalan ainutlaatuisuutta arvostavat niin nuoret kuin senioritkin.

Saunatoiminta aiheuttaisi häiriötä myös ympäröivälle luonnolle. Lyhyen matkan päässä vastapäätä saunan suunniteltua sijoituspaikkaa on rauhoitettu lintujen pesimäalue, Variskarin saari. Myös uimalan alueen maisemalliset arvot muuttuisivat peruuttamattomasti.

Meidän mielestämme ei ole riittäviä perusteita kajota Seurasaaren uimalaan, jonne kaikilla on pääsy ympäri vuoden. Kesäkauden ulkopuolella uimalaa vuokraa Seurasaaren Uimarit ry, jonka jäseneksi kuka tahansa voi liittyä.

Emme periaatteessa vastusta saunan rakentamista Seurasaareen, missä on runsaasti muuta vapaata rantaviivaa saunan sijoituspaikaksi. Emme kuitenkaan voi hyväksyä sitä, että Seurasaaren meriuimala, mittaamattoman arvokas kulttuuri- ja virkistyskohde, tuhottaisiin peruuttamattomalla tavalla.

Seurasaari on Helsingin kaupungin omistuksessa oleva suojelukohde. Sen alueella sijaitsevan meriuimalan kaltaisen vertaansa vailla olevan kohteen säilyminen koskemattomana nykypäivään on harvinaista. Uimala ja sen perinteisen toiminnan luonne kuuluu erottamattomana osana museosaaren kulttuuriperintöön, joka pitää säilyttää myös tuleville sukupolville.

Helsingissä, 14.7.2021

Sirkku Saarela, puheenjohtaja, Seurasaaren uimarit ry.
Uimalan kävijät ja ystävät

Liite:
Seurasaaren uimalan historiaa.   https://drive.google.com/file/d/1f6mYlYjOUeDlufP4vc0jcVnxZQrOVZsd/view?usp=drivesdk

Allekirjoita tämä adressi

Allekirjoittamalla tämän adressin annan luvan siihen, että Sirkku Saarela voi luovuttaa tällä lomakkeella antamani tiedot päätöksentekijöille.

Emme näytä sähköpostiosoitettasi julkisesti verkossa.

Maksullinen mainonta

Mainostamme tätä adressia 3000 ihmiselle.

Lisätietoja…